Seurakunnan tiedote 27/11/2020

Adventin ja odotuksen aika on juuri alkanut. Odotamme joulua ja sen sanomaa, ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa näkee suuren valon”. Väistämättä tuleva joulu tulee olemaan poikkeuksellinen ja se, että me saamme vapautuksen tästä epidemiatilanteesta, tulee vielä kestämään. Siksi on tärkeää, että pidämme huolta itsestämme ja toinen toisistamme. Seurakunta haluaa olla kulkemassa teidän rinnalla kaikin mahdollisin keinoin.

Turvallisuusohjeita olemme saaneet Etelä-Suomen aluehallintovirastosta ja Keusotesta ja niihin ohjeisiin perustuen Mäntsälän seurakunta sopeuttaa toimintaansa seuraavasti ajalle 27.11.-20.12.2020.

Lakisääteisiä tehtäviä lukuun ottamatta, kaikki kokoava toiminta keskeytetään. Tämä tarkoittaa pääsääntöisesti toiminnan siirtämistä verkkoon. Kirkolliset toimitukset, diakoniatyö, sielunhoito ja kirkkoherranviraston toiminnot jatkavat turvatoimet huomioiden.

Jumalanpalvelukset toimitetaan suljetuin ovin ja ne voi katsoa verkkolähetyksinä seurakunnan internetsivujen tai YouTube-palvelun kautta.

Kirkollisista toimituksista kasteet ja vihkimiset voidaan suorittaa siten, että korkeintaan 10 henkilöä on paikalla, mukaan lukien toimittava pappi. Mahdollisuuksien mukaan toivomme toimituksia siirrettävän. Näistä toimituksista voi olla yhteydessä päivystävään pappiin tai kirkkoherranvirastoon, jolloin voidaan sopia uusi ajankohta.

Hautaan siunaamiseen ja muistotilaisuuteen voi lähtökohtaisesti osallistua korkeintaan kymmenen henkilöä, mukaan lukien toimittava pappi. Jos lähiomaisten joukko on suurempi, keskustele asiasta siunaavan papin kanssa.

Kirkkoherranvirastoon liittyvissä asioissa pyydämme ensisijaisesti olemaan yhteydessä puhelimitse (019 560 7500) tai sähköisesti (mantsalan.seurakunta@evl.fi). Tarvittaessa virastossa voi asioida myös paikan päällä.

Diakoniatyö tarjoaa apuaan taloudellisissa huolissa (päivystävä puhelin 019 560 7536). Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä keskusteluun (päivystävä pappi arkisin klo 9-13) ja voit olla suoraan yhteydessä työntekijöihin. Kaikki yhteystiedot löytyvät seurakunnan verkkosivuilta.

Toimintaa pyritään toteuttamaan monipuolisesti verkossa. Seuraa seurakunnan verkkosivuja ja somessa (Facebook ja YouTube: Mäntsälän seurakunta, Instagram: @Mäntsälänsrk, @Wanhanuoret)

Tänä aikana haluamme erityisesti toivottaa siunattua adventin aikaa!

2020-11-27 21:00:00.0