Hautausmaa

Panoraamakuvat hautausmaasta

Katsele panoraamakuvia hautausmaasta

Historian siipien havinaa

Vanhoine hautoineen ja muistomerkkeineen Mäntsälän hautausmaa on kulttuurihistoriallisestikin merkittävä kohde, jossa ovat läsnä niin paikallishistoria kuin maamme vaiheet.

Niistä yhdestä raskaimmista muistuttaa Ilmari Wirkkalan suunnittelema sankarihauta-alue kirkon pääsisäänkäynnin tuntumassa. lmari Wirkkalan suunnittelema sankarihauta-alue valmistui pyhäinpäivänä 1946. Muistomerkki on valmistettu punagraniitista. Keskellä muistomerkkiä on kookas risti, jonka molemmilla puolilla olevissa kivissä on symboleina oksa, miekka ja kypärä.

Sankarihaudan kivessä on tekstit ”1939 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään kuin että hän antaa henkensä ystäviensä edestä.” sekä ”1944 Sielumme annoimme Jumalalle, henkemme isänmaallemme ja nimemme jää jälkimaailmalle.”

Muistolaatoissa on 267 nimeä, 218 mäntsäläläisen ja 49 Karjalaan haudatun sankarivainajan nimet.

Ajankohtaista

Hautausmaan WC:t ovat rajoitetusti käytössä maanantaista torstaihin klo 7–15 ja perjantaisin klo 7–13. Viikonloppuisin vessat ovat kokonaan kiinni. Kirkon huoltorakennuksen WC:tä on kuitenkin mahdollista käyttää.

Hautausmaalta löytyy nykyään muistomerkki, joka kertoo vanhan vuonna 1776 valmistuneen Mäntsälän ristikirkon sijaintipaikan. Rautaisesta rististä ja viiristä koostuva muistomerkki on malli vanhan kellotapulin katolla olleista alkuperäisestä rististä ja tuuliviiristä, jotka ovat nähtävillä kirkon museohuoneessa. Vuonna 1776 valmistuneessa kirkossa pidettiin viimeinen jumalanpalvelus 24.11.1866, jonka jälkeen puinen kirkko purettiin ja sen hirret käytettiin Ehnroosin kansakoulun rakennusaineiksi. Kirkon perustukset olivat antaneet periksi ja tästä oli aiheutunut muitakin vaurioita rakennukselle. Lue lisää kirkon historiasta Mäntsälän kunnan sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Yleistä

Mäntsälän hautausmaa on aina sijainnut kirkonmäellä, todennäköisesti 1500-luvun lopulta lähtien, jolloin ensimmäinen kirkko rakennettiin. 1820-luvun lopulla ja 1890-luvulla tosin keskusteltiin uuden hautausmaan perustamisesta, mutta molemmilla kerroilla muutto jäi lopulta toteutumatta.

Hautausmaata on laajennettu useaan otteeseen. Tällä hetkellä pinta-ala on 6,5 hehtaaria. Hautauksia on vuodessa n. 180, ja niistä n. 60 % on uurnahautauksia.

Mäntsälän hautausmaan kartta

Yllä on hautausmaan kartta. Hautausmaalla on muistelupaikka, jonne voi tuoda kynttilän muualle haudatun läheisen muistolle (kartassa kohta E01). Lähellä sijaitsee myös punaisella nuolella merkitty paikka, jossa sijaitsi Mäntsälän vanha vuonna 1776 valmistunut ristikirkko. Nykyään paikalla on tuuliviiri vanhan kellotapulin katolla olleessa rautaisessa ristissä sekä kyltti, jossa lukee: ”Tällä paikalla on sijainnut vuonna 1776 valmistunut ristikirkko”.

Vanhan kirkon viiri ja rautainen risti

Lisätietoa

Mäntsäläseuran kotiseutupolku osa 4: Kirkko ja hautausmaaLinkki avautuu uudessa välilehdessä esittelee kirkon ja hautausmaan aluetta.

Kirkkoherranvirastosta ja kirkosta on saatavilla kattava esite Mäntsälän hautausmaasta.

Mielenkiintoista luettavaa hautausmaan historiasta tarjoaa myös Marja Terttu Knapasin artikkeli teoksessa "Gloria In Excelsis Deo - Mäntsälän kirkon historiaa", jota on käytetty tämänkin esittelyn lähteenä. Teos on ostettavissa Mäntsälän kirkkoherranvirastosta.

Esteetön kulku Esteetön kulku

to 2.5. klo 8.00

Vanha Porvoontie 8, 04600 Mäntsälä

opastettu hautausmaakierros kesän avaustapahtumana (Tapahtuma)