Kirkko

Mäntsälän kirkko

040 743 3263 seurakuntamestari

1500

Kirkkoon pääsee tutustumaan jumalanpalvelusten yhteydessä sunnuntaisin ja muina pyhinä klo 9.30–11.30. Muina aikoina kirkkoon pääsee tutustumaan pyynnöstä. Tiedustelut ja varaukset kirkkoherranvirastosta p. 019 5607 500.

Kirkossa pidetään jumalanpalvelus sunnuntaisin ja muina pyhinä kello 10. Kirkossa järjestetään myös konsertteja ja tapahtumia, joiden yhteydessä kirkossa voi vierailla. Kesällä kirkko toimii tiekirkkona juhannuksesta lähtien heinäkuun loppuun saakka ja on auki lähes päivittäin.

Kirkkoon mahtuu 1 500 henkilöä. Konserteissa kapasiteetti voi vaihdella.

Museohuone sijaitsee sakastin yläpuolella toisessa kerroksessa. Kirkon viereisessä huoltorakennuksessa järjestetään tapahtumia, kuten taidenäyttelyjä. Tuomasmessujen yhteydessä huoltorakennuksella pidetään lapsille pyhäkoulu. Myös yleisön WC-tilat löytyvät huoltorakennuksesta.

Esteettömyys

Esteetön kulku kirkkoon tapahtuu kirkon huoltorakennuksen puoleiselta sivulta. Huoltorakennuksen vieressä on muutama pysäköintipaikka pyörätuolilla kulkeville. Parkkipaikalle pääsee ajamalla hautausmaan läpi kirkon taakse. Kirkon sivulla on luiska, jolle voi ajaa autolla tai kulkea pyörätuolilla.

Esteettömät WC-tilat ovat huoltorakennuksessa.

Kirkossa on induktiosilmukka.

Panoraamakuvat kirkosta

Katsele Mäntsälän kirkon panoraamakuvia

Historiaa

Mäntsälän kirkko vihittiin käyttöön suurten nälkävuosien aikaan vuonna 1866, jolloin Suomi oli osa Venäjän keisarikuntaa. Tuolloin eläneille paikkakuntalaisille tämän päivän Mäntsälässä olisi tuskin mitään muuta tuttua kuin punatiilinen rakennus, jonka korkeuksiin kohoavan torninsa vuoksi on sanottu olevan kuin huutomerkki maisemassa.

Nykyinen kirkkorakennus, jota edelsi kolme puukirkkoa, on valmistunut vuonna 1866. Tyypiltään se on länsitornillinen pitkäkirkko. Kirkko suunniteltiin Suomen Intendentinkonttorissa arkkitehti E. B. Lohrmanin johdolla. Viimeisin peruskorjaus tehtiin vuonna 1991. Silloin kirkon sisätilat kunnostettiin ja kirkkosaliin sijoitettiin pitkään säilytyksessä ollut Koiviston rajantakaisen kirkon kattokruunu. Kirkon alttaritauluna on saksalaisen Bernhard Reinholdin maalaus Paimenten kumarrus (1861).

Lisätietoja kirkosta

Perusteellinen esitys Mäntsälän kirkon historiasta on seurakunnan julkaisema kirja "Gloria In Excelsis Deo", jota on käytetty lähteenä myös tässä yhteydessä. Teosta voi ostaa kirkkoherranvirastosta.

Lisäksi lukulistalle voi laittaa Karl Wilh Silfweniuksen teoksen 'Lyhyt kertomus ja Summallinen tili Mäntsälän pitäjän uuden kirkon rakentamisesta'. Alun perin vuonna 1876 julkaistu kertomus Mäntsälän kirkon rakentamisesta on saatavilla myös digitaalisessa muodossa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Parkkipaikka

Hautausmaan edessä on parkkipaikkoja. Lisää parkkipaikkoja löytyy kirkonmäen rakennusten yhteydessä olevilta parkkialueilta.

Invapaikat ja esteetön sisäänkäynti ovat kirkon huoltorakennuksen luona, jonne pääsee ajamalla autolla hautausmaan läpi.

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
wc wc
Piano/flyygeli
Striimauslaitteet (tapahtumille)

ke 20.3. klo 18.00

Arki-illan hiljainen ehtoollinen

pe 22.3. klo 18.00

Vanha Porvoontie 8, 04600 Mäntsälä

Gospel Mäntsälän harjoitus (Ryhmä)

Gospel Mäntsälän harjoitus

Palmusunnuntain perhemessu

Palmusunnuntain perhemessu kirkossa ja suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalla https://www.youtube.com/watch?v=eLEeOSE4xzU.

J. S. Bach: Johannes-passio

Johannes-passio Mäntsälän kirkossa palmusunnuntaina 24.3.2024 klo 16. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €. Kesto noin 2 tuntia. Huom! Aloitusaika jo klo 16. Teoksen esittää Mäntsälän seurakunnan Oratoriokuoro yhteistyössä Vokaaliyhtye Incanton ja Kamariorkesteri Refugium musicumin kanssa. Jukka Jokitalo johtaa konsertin. Rooleissa laulavat Eero Hartikainen evankelistana, Kalle Virta Jeesuksena ja Toni Hintsala Pilatuksena. Muita solisteja ovat Minna Blom, Enni Pöykkö sekä Natalia Vinogradova. Kuoro tulkitsee juutalaisten repliikit sekä kauniit koraalit.
ma 25.3. klo 18.00

Ahti-ilta

Ahti-ilta ma 25.3. klo 18 kirkossa. Ahti-illan toimittavat kehitysvammaistyön papit Elina Jokipaltio ja Sanna Ylä-Jussila sekä kanttori Enni Pöykkö. Illassa käytetään selkokieltä.
ti 26.3. klo 18.00

Ahti-ilta

Ahti-ilta ti 26.3. klo 18 kirkossa. Ahti-illan toimittavat kirkkoherra Tarja Meijer, kanttori Mirjam Odé sekä Anna Pekkala, laulu.
ke 27.3. klo 18.00

Ahti-ilta

Ahti-ilta ke 27.3. klo 18 kirkossa. Ahti-illan toimittavat pappi Juha Ijäs ja kanttori Johanna Linna.
to 28.3. klo 19.00

Kiirastorstain messu

Kiirastorstain messu klo 19 kirkossa ja suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalla.