Päiväkerhot

Päiväkerhot ovat tärkeä osa seurakuntien varhaiskasvatusta. Päiväkerhossa lapsi oppii toimimaan ryhmän jäsenenä, hänen itsetuntonsa vahvistuu ja sosiaaliset taidot kehittyvät. Seurakunnan päiväkerhossa lapsi saa kasvaa seurakunnan yhteydessä niin, että hänen kokonaiskehityksensä otetaan huomioon. Tuemme lapsen kasvua ja hyvinvointia ikätasoa vastaavalla tavalla. Päiväkerhotoiminta ei sisällä esiopetusta.

Kerhotoimintaa ohjaavat koulutetut lastenohjaajat. Lastenohjaajilla on kerhossa aikaa pysähtyä kuuntelemaan lasta ja hänen tarpeitaan suunnitellessaan kerhopäivän ohjelmaa. He ovat syventyneet koulutuksessaan erityisesti varhaiskasvatuksen kysymyksiin, ja heidän kanssaan voi keskustella kaikesta lapseen liittyvästä. Lastenohjaajat toimivat yhteistyössä lapsen huoltajien kanssa tukien vanhemmuutta ja lapsen hyvää kasvua.

Kerhot koontuvat 2 kertaa viikossa. Kerhopisteitä ovat Koivulan ja Hyökännummen kerhotalot.

Päiväkerhojen ohjelmaan kuuluu mm.

• uskontokasvatusta
  • musiikki- ja ilmaisukasvatusta
  • kädentaitojen harjoittelua
  • liikkumista sisällä ja ulkona
  • tutkimista ja ihmettelyä
  • sosiaalisten taitojen opettelua
  • vapaata ja ohjattua leikkiä

Päiväkerhojen kausiohjelma kytkeytyy kirkkovuoden tapahtumiin ja vuodenkiertoon. Kerhotoimintaa suunnitellessa ja toteuttaessa havainnoidaan lapsiryhmää, kuunnellaan lapsilta nousevia teemoja sekä otetaan huomioon lasten mielenkiinnon kohteita. Kerhotoimintaa ohjaa valtakunnallinen Varhaiskasvatussuunnitelma (Vasu) sekä Kirkon Varhaiskasvatuksen kehittämisasiakirja (Vake).

Päiväkerhoryhmiin otetaan uusia lapsia jatkuvalla haulla. Useimmissa ryhmissä on vielä hyvin vapaita paikkoja. Hakukaavakkeen löydät päiväkerhojen alasivulta. Tiedustelut varhaiskasvatuksen toimistosta p. 040-743 3256 tai piia.muurikainen@evl.fi

YouTube-video

varhaiskasvatuksen ohjaaja

varhaiskasvatus ja perhetoiminta