Museohuone

Museohuoneen esineistöä.

Vanha Porvoontie 8, 04600 Mäntsälä

Museohuoneeseen voi tutustua kirkon aukioloaikoina. Kirkossa pidetään jumalanpalvelus sunnuntaisin ja muina pyhinä kello 10. Kirkossa järjestetään myös konsertteja ja tapahtumia, joiden yhteydessä kirkossa voi vierailla. Kesällä kirkko toimii tiekirkkona juhannuksesta lähtien heinäkuun loppuun saakka ja on auki lähes päivittäin.

Museohuoneen osin vuosisatoja vanhaa esineistöä kannattaa tulla katsomaan kauempaakin, sillä yhdessä kirkon ja hautausmaan kanssa se valottaa kiinnostavalla tavalla Mäntsälän seurakunnan ja samalla koko paikkakunnan historiaa.

Museohuoneeseen voi tutustua kirkon aukioloaikoina. Kysy lisää henkilökunnalta paikan päällä.

Esteettömyys

Museohuone sijaitsee kirkon yläkerrassa. Tiloihin ei ole esteetöntä kulkua.

Kiinnostava esineistö

Vierailun aikana selviää muun muassa se, miltä näyttää 1700-luvulta peräisin oleva surukulkuesauva tai satakunta vuotta vanhempi köyhäinkassa-arkku, johon joku on joskus yrittänyt murtautuakin.

Arvauksensa voi esittää pistimestä, jonka iästä sen paremmin kuin käyttötarkoituksestakaan ei ole tietoa.

Ikänsä ja taidokkuutensa puolesta huoneen päänähtävyytenä voi pitää myöhäiskeskiaikaista 'Tuskien mies' -veistosta, vanhinta esineistä.

Esineiden nuorimmasta päästä on sen sijaan siunaushiekka-astia, joka on peräisin vuodelta 1884 ja oli käytössä vielä 1950-luvulla. Samaa ikäluokkaa on ajaton kaunotar; tinasta valettu viinikannu, joka on ostettu vuosien 1853–1863 välillä porvoolaiselta Henrik Kastenilta. Häpeäpenkki on vuosisadan vanhempi. Se on tehty vuonna 1756.