Kehitysvammaisille

Kaiken seurakuntaelämän ytimenä on kristillinen ihmiskäsitys: jokainen ihminen on arvokas. Ihmisen arvo ei perustu saavutuksiin, vaan siihen, että jokainen ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Seurakunta kutsuu kaikkia ihmisiä lämpimästi tilaisuuksiin ja toimintaan mukaan.

Kehitysvammaisille on seurakunnan koko tapahtumakirjon lisäksi tarjolla myös omaa toimintaa:

• Musiikkikerho kokoontuu laulamaan ja harjoittelemaan esiintymisiä varten seurakuntakeskuksen kahvioon kaksi kertaa kuukaudessa. Lisätiedot: Enni Pöykkö p. 044 557 0908.
  • Kevätleiri ja syysleiri pidetään Ahvenlammella. Viikonlopun kestävillä leireillä nautitaan rennosta yhdessäolosta ja mukavasta yhteisestä tekemisestä.
  • Rovastikunnallista kirkkopyhää vietetään syksyllä. Lisäksi kokoonnumme joulun alla joulukirkkoon ja kevään lopussa kajautamme Suvivirren kevätkirkossa.

Erityisrippikoulu

Erityisrippikoulu on mahdollista käydä leirimuotoisena erityisrippikouluna tai päivä- tai yksityisrippikouluna. Rippikouluasioissa kannattaa ottaa yhteyttä kehitysvammaistyön pappiin!

Kehitysvammaistyön pappi

Kehitysvammaistyön pappi auttaa jäsentämään elämän iloja, suruja, toivoa ja voimavaroja. Papin voi pyytää tueksi esimerkiksi kuolemantapauksen sattuessa tai muuten vain keskustelemaan elämän isoista ja pienistä asioista.

Lisätiedot:

kehitysvammaistyön pappi Sanna Ylä-Jussila
p. 040 835 2088, sanna.yla-jussila@evl.fi.

Kinkerit Ankkurissa

Tule mukaan kinkereihin sunnuntaina 7.4 klo 14–15.30 Ankkuriin os. Keskuskatu 11 Mäntsälä. Kinkereissä lauletaan, keskustellaan ja puuhaillaan yhdessä teeman mukaisesta aiheesta sekä tietysti kahvitellaan.

Kehitysvammaisten kevätleiri Ahvenlammen leirikeskuksessa 3.-5.5.2024

Kevätleiri järjestetään Ahvenlammen leirikeskuksessa 3.–5.5. Leirillä on luvassa mukavaa yhdessäoloa, leikkejä, pelejä ja musiikkia sekä hartaushetkiä. Mahdollisuus myös saunomiseen. Sähköinen leiri-ilmoittautuminen tapahtuu tälle sivustolle avautuvan linkin kautta 2.4.–18.4. otsikolla ”kehitysvammaisten kevätleiri 2024”. Leirillä on useita työntekijöitä sekä avustajia ja tämän myötä tarjolla on ohjausta ja tukea, mutta leirillä ei ole henkilökohtaisia avustajia, joten leiri on tarkoitettu sellaisille osallistujille, jotka pärjäävät leiriolosuhteissa ilman henkilökohtaista avustamista. Leirin hinta on 70e ja lasku tulee postitse leirin jälkeen.

Leirille on mahdollisuus osallistua myös pelkästään lauantaina klo 10–17.30. päiväleiriosallistujana. Myös päiväleirille ilmoittaudutaan sähköisen ilmoittautumisen kautta ”Kehitysvammaisten päiväleiri la 4.5.2024.” Myös päiväleirillä on pärjättävä ilman henkilökohtaista avustamista tai muussa tapauksessa mukana on oltava oma avustaja. Päiväleirin hinta on 20e ja lasku tulee postitse leirin jälkeen. Mahdollisen mukana olevan avustajan leirimaksu on myös 20e.

Kysy lisää p.0440687322/ Nina Häkkinen.

Ahti-ilta maanantaina 25.3. klo 18 kirkossa

Ahti-illan toimittavat kehitysvammaistyön papit Elina Jokipaltio ja Sanna Ylä-Jussila sekä kanttori Enni Pöykkö. Illassa käytetään selkokieltä.

Ahti-illan nimitys tulee latinan kielen sanasta actus, joka tarkoittaa näytöstä tai osaa. Keskiajalla se tarkoitti ennen kaikkea kärsimysnäytelmien osaa. Luterilaisissa kirkoissa on koottu evankeliumeista yhtenäinen esitys Jeesuksen kärsimystien vaiheista. Nämä vaiheet on jaettu kuuteen osaan eli ahtiin. Hiljaisen viikon jumalanpalveluksissa maanantaista keskiviikkoon käytetään näitä ahtitekstejä.

Keväinen nuotioilta Ahvenlammen leirikeskuksessa 16.4.2024

Tervetuloa mukaan kotailtaan ti 16.4 klo 17.30-19.30 Ahvenlammen leirikeskukseen. Luvassa mukavaa yhdessäoloa, yhteislauluja ja makkaranpaistoa. Ilmoittautumiset diakoni Nina Häkkiselle p. 044 0687 322 pe 12.4 mennessä. Paikalle saavutaan omilla kyydeillä.

Äiti ja poika halaavat ja isä katsoo hymyillen vieressä.