Virsikirja on auki ja taustalla näkyy sumeana Mäntsälän kirkon alttaritaulu.

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

"-- sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään." Matt. 18:20

Mäntsälän kirkossa pidetään jumalanpalvelus aina sunnuntaisin ja pyhinä klo 10.

Tarkemmat tiedot löytyvät tapahtumakalenterista.

Jumalanpalvelukseen tervetulleita ovat kaikki. Lapsille on tehty kirkkoon oma leikkipaikka alttarin vasemmalle puolelle ja kirkkopusseja, joissa on monenlaista puuhaa, löytyy sisäänkäynnin luota.

Tietoa jumalanpalveluksista

Jumalanpalvelus pidetään sunnuntaina, koska sunnuntai on kristityille ensimmäinen päivä, ylösnousemuksen päivä ja Herran päivä. Se muistuttaa Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Tapoja viettää jumalanpalvelusta on monia: Messu on jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista. Sanajumalanpalveluksessa keskitytään Jumalan sanan esillä pitämiseen ja rukoukseen. Nuorten messuissa kuuluu nuorten ääni.

Tuomasmessuissa, joihin kutsutaan erityisesti etsijöitä ja epäilijöitä, kieli ja musiikki heijastavat tätä päivää. Niitä valmistelee ja toteuttaa Tuomastiimi, vapaaehtoisten joukko, jossa jokaiselle löytyy itselle mieluisin ja sopivin tehtävä.

Niin Tuomasmessuissa kuin muissakin jumalanpalveluksissa löytyy aina tehtäviä seurakuntalaisille. Jos haluat osallistua näin kotiseurakuntasi toimintaan, ota rohkeasti yhteyttä.

Tuomasmessu

Tuomasmessu on matalan kynnyksen jumalanpalvelus, jossa yhdistyvät arkiseen elämään liittyvät kysymykset ja rukoukset, vanhan kirkon traditiot sekä mukaansatempaavat hengelliset laulut. Tule mukaan messuun, pysähdy kuuntelemaan itseäsi, lepää, hiljenny, löydä voimaa ja iloa. Messuun voit tulla omana itsenäsi; iloinesi, suruinesi ja kysymyksinesi. Messun rukousosion aikana on mahdollisuus kirjoittaa oma esirukouspyyntö ja esirukouksien puolesta rukoillaan messussa. Halutessasi kanssasi voidaan myös rukoilla messun aikana sekä voit tulla myös siunattavaksi.

Tuomasmessun aikana lapsille on järjestetty pyhäkoulu kirkon huoltorakennuksessa. Lapset voi viedä pyhäkouluun ennen messun alkua ja heidät ohjataan kirkkoon ennen ehtoollista. Kirkossa on myös oma leikkialue lapsille kirkon etuosassa alttarin vasemmalla puolella ja myös siellä voivat lapset ja perheet olla Tuomasmessun aikana.

Messujen musiikista vastaa Pekka Itkosen johtama upea Gospel Mäntsälä -kuoro. Kuoron musiikki on tärkeä osa messua ja sen mukana voi kokea ja elää messun tunnelmaa.

Tuomasmessu toteutetaan pääasiassa vapaaehtoisvoimin. Jos haluat tulla mukaan vastaamaan Tuomasmessujen avustavista tehtävistä, niin olet lämpimästi tervetullut. Voit tulla halutessasi vaikkapa vain yhdeksi kerraksi kokeilemaan avustamista. Halutessasi mukaan messuryhmään, otathan yhteyttä sen vetäjään, Heidi Hoffmaniin p. 040 533 9741.

Lisätiedot:
Riikka Pajunen (Tuomasmessuista vastaava pappi)
p. 040 743 3264,
riikka.pajunen@evl.fi

Vapaaehtoisten messuryhmät

Vapaaehtoiset seurakuntalaiset toimivat messussa monissa eri tehtävissä. Toiminnassa on mukana noin 50 niin kutsuttua kirkkoväärtiä. He toimivat seitsemässä messuryhmässä. Kirkkoväärtit ovat toivottamassa tervetulleeksi, lukevat päivän tekstejä, osallistuvat esirukouksen laatimiseen ja voivat toimia myös avustajana ehtoollisella, kirkkokahvien valmistamista unohtamatta. Tehtävät ovat avoimia kaikille seurakuntalaisille ja jokaiselle etsitään omien lahjojen mukaan sopiva tehtävä.

Ilmoittaudu mukaan, ota yhteyttä Niko-Pekka Ovaskainen 040 186 9050.

Päivystävälle papille voi soittaa kirkollisiin toimituksiin ja toimitusvarauksiin liittyvissä asioissa. Päivystävän papin kanssa voi myös keskustella mieltä painavista asioista. Papilla on vaitiolovelvollisuus ja keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Sielunhoidollisia ja muita pidempiä keskusteluja varten on hyvä varata aika etukäteen. Arkisin klo 9–13.

Voit tutustua jumalanpalveluksen kulkuun

Mäntsälän jumalanpalveluksen käsiohjelma