Yhteistyö kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen kanssa

Kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen kanssa tehdään yhteistyötä Vasun (Varhaiskasvatussuunnitelma) perusteiden mukaisesti. Neljän korin malli toimii yhteistyön pohjana.

Seurakunta tarjoaa vuoden mittaan lapsille suunnattuja kirkkohetkiä ja vaelluksia. Seurakunnan tilat toimivat myös yhtenä oppimisympäristönä. Lapsiryhmät voivat esimerkiksi käydä tutustumassa kirkkorakennukseen tai hautausmaahan.

Varhaiskasvattajat tapaavat 3-4 kertaa vuodessa yhteistyöpalavereissa. Lisäksi järjestetään yhteisiä koulutustilaisuuksia.

Kunta ja seurakunta järjestävät vuosittain yhteistyössä Kasvattajaillan, joka on avoin luento kaikille vanhemmille ja ammattikasvattajille.

Seurakunta tarjoaa myös kasvun ja hyvinvoinnin tukea mm. kriisitilanteissa sekä mentorointia ja materiaalia katsomuskasvatuksen toteuttamiseen.

YouTube-video

Katsomuskasvatusyhteistyön vuosikello:

Tammikuu; Yhteistyöpalaveri

Helmikuu; Yhteisymmärryksen viikko, Ystävänpäivä

Maaliskuu; Pääsiäiskirkko tai -vaellus, Kasvattajailta

Huhtikuu; Yhteistyöpalaveri, virkistysilta ammattikasvattajille

Toukokuu; Kevätkirkko tai Suvivirsi niityllä -tilaisuus

Kesä-heinä-elokuu

Syyskuu; Yhteistyöpalaveri

Lokakuu; Kirkkoon/hautausmaahan tutustuminen (koko syyskausi)

Marraskuu; Yhteistyöpalaveri, Lapsen oikeuksien viikko

Joulukuu; Joulukirkko tai -polku