Haudan hoito

Omaisten on huolehdittava haudan siisteydestä. On myös mahdollista tehdä seurakunnan kanssa hoitosopimus, jolloin seurakunta hoitaa hautaa maksua vastaan. Hoitosopimuksen voi tehdä yhdeksi, viideksi tai kymmeneksi vuodeksi kerrallaan.

Hoitoaika on vuosittain toukokuun alusta syyskuun loppuun. Toukokuun aikana hoitohaudoilla suoritetaan siistimis- ja kunnostustöitä. Hautausmaan siistiminen aloitetaan keväällä lumien sulettua. Hautausmaalla pidetään perinteisesti kevättalkoot ennen äitienpäivää.

Seurakunnan kanssa tehtävä haudanhoitosopimus käsittää hautapaikan hoidon ja kukituksen kerran kesässä istutettavin kukin. Hautakukkina käyteään pääasiassa ahkeraliisaa ja kesäbegoniaa eri väreissä.

Kukitus tapahtuu kesäkuussa ennen juhannusta. Omaisten laittamien äitienpäivä- tai muiden kukkien hoito ei kuulu sopimushaudan hoitoon. Nämä kukat poistetaan viimeistään kesäkukkia istutettaessa.

Säännöksiä

Sopimushaudan hoitoon ei kuulu muistomerkkien eikä reunakivien oikaisua, puhdistusta tai muuta muistomerkin hoitoa.

Haudan hoitoon käytetään hoitoaikana sopimuksen mukainen pääoma sekä sen korot. Mikäli hoitokustannukset nousevat, on seurakunta oikeutettu muuttamaan hoitotapaa siihen käytettävien varojen mukaisesti.

Hautapaikkaa hoitoon jätettäessä peritään hautapaikan koon mukainen erillinen kunnostusmaksu, mikäli viimeisestä hautauksesta on kulunut yli vuosi.

Hautapaikan haltijalla ei ole ilman kirkkoneuvoston lupaa oikeutta muuttaa haudan asua niin, että se oleellisesti vaikuttaa haudan hoitoon. Seurakunnalla on oikeus suorittaa haudalla hoidon kannalta tarpeellisia muutoksia.

Vahingoista, jonka aiheuttavat sota, ilkityöt, luonnonvoimat tai muut seurakunnasta riippumattomat syyt, seurakunta ei ole vastuuvelvollinen.

Voit myös tulostaa hautojenhoitohinnaston itsellesi täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Hautakivet kannattaa oikaista ajoissa

Hautausmailla on hyvin tyypillistä että, vuosien saatossa hautakivet ja niiden aluskivet painuvat epätasaisesti maahan tai routa myllää maaperää niin, että hautakivet vajoavat, kallistuvat ja lopulta kaatuvat. Pahimmassa tapauksessa on vaarana, että kaatuva kivi vahingoittaa hautaa hoitavaa henkilöä tai kivi vahingoittuu ja kaatuva kivi vahingoittaa myös naapuri haudan kiveä ja istutuksia.

Hautamuistomerkeistä huolehtiminen kuuluu aina vainajan omaisille. Näin myös silloin, kun haudan muusta hoidosta on tehty sopimus seurakunnan kanssa. Kallistuneet hautakivet tulee keväisin oikaista vaaratilanteen välttämiseksi. Oikaisupalvelua voi tiedustella kiviliikkeiltä.

Mäntsälän hautausmaan hautoja

toimistosihteeri, hautausasiat
Hautauspalvelut

Päivystävälle papille voi soittaa kirkollisiin toimituksiin ja toimitusvarauksiin liittyvissä asioissa. Päivystävän papin kanssa voi myös keskustella mieltä painavista asioista. Papilla on vaitiolovelvollisuus ja keskustelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Sielunhoidollisia ja muita pidempiä keskusteluja varten on hyvä varata aika etukäteen. Arkisin klo 9–13.