Rippikoulu ja konfirmaatio

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kasteopetusta. Useimmiten rippikoulu tulee ajankohtaiseksi sinä vuonna kun täyttää viisitoista.

Nuorten rippikoulusta lisätietoja löytyy Wanhan nuorten sivuilta.

Kirkkoon kuulumaton nuori

voi vanhempien luvalla ilmoittautua rippikouluun. Vanhempien luvalla nuori voi myös liittyä kirkkoon rippikoulun aikana. Siinä tapauksessa hänet voidaan konfirmoida. Kirkkoon liittyvä nuori kastetaan ennen konfirmaatiota, ellei häntä ole aiemmin kastettu.

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena

Mikäli olet aikuinen ja haluat käydä rippikoulun, ota yhteyttä päivystävään pappiin. Useimmiten aikuisrippikoulu järjestetään yksityisrippikouluna.

Kehitysvammaisten rippikoulut

on mahdollista käydä leirimuotoisena erityisrippikouluna tai päivä- tai yksityisrippikouluna. Rippikouluasioissa kannattaa ottaa yhteyttä kehitysvammaistyön pappiin.

Konfirmaatio

Konfirmaatiossa on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavan uskoa ja siunata uudessa elämänvaiheessa.

Rippikoulu ja konfirmaatio ovat mahdollisuus pysähtyä pohtimaan elämää. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee konfirmoitavan puolesta. Konfirmoitava osallistuu ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle.

Kummit voivat osallistua konfirmoitavan siunaamiseen seurakunnan työntekijöiden kanssa. Konfirmaatiomessuun kutsutaan kummien lisäksi vanhempia, ystäviä, isovanhempia ja muita sukulaisia.

Konfirmaatio kirkossa on yleisimmin sunnuntaisin klo 10 alkavan jumalanpalveluksen yhteydessä, joskus sunnuntai- tai lauantai-iltapäivänä. Konfirmoitavat pukeutuvat seurakunnan valkoisiin alboihin.

Rippijuhla

Konfirmaation jälkeisen juhlan jokainen järjestää omalla tavallaan ja oman elämäntilanteensa mukaan. Pieni juhla vain lähimmille käy yhtä hyvin kuin koko suvun kutsuminen koolle.

Rippikoululaisia jonossa valkoiseen albaan pukeutuneena. Ensimmäisenä jonossa oleva kantaa ristiä.