Rippikoulu

Noin 250 nuorta käy vuosittain rippikoulun Mäntsälässä. Suurin osa käy leirimuotoisen rippikoulun joko kesällä tai hiihtolomalla. Leiririppikoulujen lisäksi järjestetään vuosittain päivärippikoulu ja pienryhmäripari.

Rippikoulut 2024

Tiedot 2024 vuoden rippikoulu vaihtoehdoista löydät täältä. Seurakuntaan kuuluville 2009 syntyneille on lähetetty myös esite kotiin rippikouluista syyskuun lopussa. Jos asut Mäntsälässä, mutta et kuulu seurakuntaan, niin olet toki silloinkin lämpimästi tervetullut rippikouluun. Laita silloin nimesi ja osoitteesi rippikoulupapille sähköpostiin jussi.hokkanen@evl.fi niin osaamme lähettää sinulle esitteen ja ohjeet ilmoittautumisesta.

Jussi-pappiin saa olla yhteydessä kaikkiin rippikouluun liittyvissä kysymyksissä. Yleinen ensisijaisesti halukkaille vanhemmille suunnattu rippikouluinfo pidetään Wanhalla, Nordenskiöldintie 1, TI 10.10. klo17.30. Info striimataan myös teamssiin ja linkki tulee tälle sivulle 10.10.

Ryhmät on muodostettu ilmoittautumisen päätyttyä ja ilmoitettu sähköisesti rippikoululaisille ja vanhemmille.

Jos käyt rippikoulusi kokonaan toisessa seurakunnassa siitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa. Jos käyt rippikoulusi jonkin järjestön pitämänä ja käyt talven ennakkojakson Mäntsälässä, lue ohjeet täältä.

Tervetuloa rippikouluun 2024!

Käytkö rippikoulusi muualla?

Jos käyt rippikoulusi, jonkin järjestön pitämänä ja käyt talven ennakkojakson Mäntsälässä ilmoita rippikoulustasi rippikoulupapille. Lue ohjeet täältä.

Mitä riparilla tapahtuu?

Rippikoulussa miltei 40 ihmistä elää reilun viikon yhdessä opetellen elämään ja ottamaan toiset huomioon. Rippikoulu on paikka, jossa voi miettiä omaa elämäänsä ja sitä, mitä elämältään haluaa. Rippikoulussa opitaan lisää Jumalasta, seurakunnasta, Raamatusta ja ihmisestä. Rippikoulussa opitaan hiljentymään. Leiripäivän päättävä Warttis, iltahartaus on hetki, jossa saa vain olla.

Rippikoulussa vietetään hauskaa vapaa-aikaa. Pelataan ja leikitään, nauretaan iltaohjelmissa, hiljennytään Warttiksissa, touhutaan ja väitellään, näytellään ja ajatellaan. Jokainen ryhmä löytää omat juttunsa ja niitä muistellaan vielä pitkäännsä ja sitä, mitä elämältään haluaa. Rippikoulussa opitaan lisää Jumalasta, seurakunnasta, Raamatusta ja ihmisestä. Rippikoulussa opitaan hiljentymään. Leiripäivän päättävä Warttis, iltahartaus on hetki, jossa saa vain olla.

Ulkoa opeteltavat sisällöt

Rippikoulun käymiseen kuuluu myös muutama ulkoa opeteltava tärkeä ja meidän kirkkoon olennaisesti kuuluva rukous, Raamatun teksti ja jumalanpalveluksen osa. Ulkoa opeteltavia on kuusi, ja ne ovat Isä meidän- rukous, Uskontunnustus, Herran siunaus, Kaste- ja lähetyskäsky, Kymmenen käskyä ja Pienoisevankeliumi.

Ulkoa opeteltavat sisällöt löydät täältä

Lisätiedot rippikoulusta

johtava nuorisotyönohjaaja