Hautapaikka

Taloustoimisto auttaa hautapaikka-asioissa. Hautapaikkaa ei voi varata etukäteen, se tulee ajankohtaiseksi vasta kuolemantapauksen yhteydessä. Vainajan puolisolle tai lapsen kuollessa vanhemmille hautapaikan voi varata.

Mäntsälän hautausmaalla on sekä arkku- että uurnapaikkoja. Hautauksessa on suositeltavaa käyttää sukuhautaa, jos sellainen on olemassa ja sen käyttäminen on mahdollista. Arkkuhautauksessa voidaan paikasta riippuen käyttää ns. syvähautausta, jolloin yhteen hautapaikkaan saadaan kaksi hautasijaa (päällekkäin).

Uurna voidaan haudata arkkuhautaan tai uurnahautaan. Uurnan tulee olla maatuvasta aineesta valmistettu astia tai esim. luonnonkuituinen kangaspussi.

Pelkästään uurnahautaukseen tarkoitetussa uurnalehdossa on yksittäisiä uurnahautoja omine muistokivineen, kun taas muistolehtoon uurna kätketään nimeämättömään paikkaan ja muistolaatta kiinnitetään yhteiseen suureen muistokiveen. Muistolaatan koko on säädelty, ja sen voi kiinnittää vain kiviliikkeen edustaja.

Uurnan laskuajankohdan voi sopia soittamalla toimistosihteeri Eija Kuismalle p. 040 828 6014.

Uurnalehdon uurnahautaa lunastettaessa on samalla tehtävä 25 vuoden perushoitosopimus. Lisätietoja eri paikoista saa taloustoimistosta, p. 040 828 6014.

Hautausmaan kartan tulostettavan version saat tästä.

Hautamuistomerkki

Seurakunta asettaa uudelle haudalle väliaikaiseksi merkiksi pienoisristin, jossa on vainajan nimi. Pysyvän muistomerkin voi pystyttää noin vuoden kuluttua hautaamisesta. Ennen muistomerkin valmistamista ja pystyttämistä on laadittava muistomerkkisuunnitelma, joka toimitetaan hyväksyttäväksi seurakuntaan (Urheilutie 1, 04600 Mäntsälä).

Seurakuntapuutarhurilta saa tietoja, millaisia ohjeita hautausmuistomerkistä on annettu. Esimerkiksi D-osassa hautausmaata muistomerkin koko saa olla yksipaikkaisella haudalla enintään 90 x 60 cm (leveys x korkeus) ja kaksipaikkaisella 120 x 65 cm.

Tunnustukseton hautausmaa

Tunnustukseton hautausmaa sijaitsee Hyvinkäällä Rauhannummen hautausmaa-alueella.Linkki avautuu uudessa välilehdessä