Vapaaehtoistoiminta

Vapaaehtoistoiminnalla on suomalaisessa yhteiskunnassa ja kristillisessä kirkossa pitkät perinteet, eikä kirkko pystyisi toimimaan yhtä hyvin ilman vapaaehtoisia. Lämmin kiitos siis kaikille vapaaehtoisillemme!

Vapaaehtoistoiminta on kaikkea sitä, missä ihmiset antavat lahjaksi aikaansa ja osaamistaan yhteiseksi hyväksi, mutta samalla toimintaan osallistuminen antaa monia hyviä asioita myös tekijälle itselleen. Monet vapaaehtoiset ovat saaneet lisää merkitystä elämäänsä ja parhaimmillaan useita uusia ystäviä.

Vapaaehtoistoiminta sopii kaikille auttamisesta kiinnostuneille, mielekästä tekemistä kaipaaville tai niille, jotka ehkä vielä etsivät omaa paikkaansa seurakunnan toiminnassa. Vapaaehtoistyö on ihmisen kokoista toimintaa, jossa pärjää tavallisen ihmisen tavallisilla taidoilla. Mukaan voi tulla, kun se sopii omaan aikatauluun ja elämäntilanteeseen.

Vapaaehtoistoiminnan lähtökohtana ovat kirkon yhteisen strategian arvot: usko, toivo ja rakkaus. Kaikki vapaaehtoistyö on yhtä arvokasta: luottamustehtävien hoitaminen, organisoidussa vapaaehtoistyössä mukana oleminen tai omaehtoisen toiminnan järjestäminen.

Mäntsälässä toimiville vapaaehtoisille järjestetään vuoden aikana yhteinen kevätretki yhdessä Mäntsälän kunnan ja Punaisen Ristin Mäntsälän osaston kanssa.

Anna aikaasi

Voit valita itsellesi sopivan tehtävän, tulla mukaan kertaluontoisesti muutamaksi tunniksi tai sitoutua pidempiaikaisesti. Mäntsälän seurakunnassa voi toimia vapaaehtoisena esimerkiksi messuavustajana, tekstinlukijana tai kolehdinkerääjänä, keittiöhommissa ja kahvinkeittäjänä, lipaskeräjäänä Yhteisvastuu- tai Kirkon Ulkomaanavun keräyksissä, striimaajana verkkojumalanpalveluksissa, kutoa käsityöryhmässä tai leipoa tuotteita myyjäisiin lähetystyön hyväksi.

Lisää tietoa ja muita avoinna olevia vapaaehtoistehtäviä voit kysellä diakoniatyöntekijä Nina Häkkiseltä tai lähetyssihteeri Outi Paukkuselta. Voit olla heihin yhteydessä myös siinä tapauksessa, jos itsellesi ei löydy sopivaa tehtävää ja haluat ehdottaa jotakin uutta.

Arkiystäväksi?

Arkiystävänä voit esimerkiksi

• tarjota juttuseuraa,
  • auttaa pienissä kodin askareissa ja pulmissa tai
  • lähteä asiointi- tai ulkoilukaveriksi

Saat tehtävään perehdytyksen sekä työnohjausta.

diakoniatyöntekijä Nina Häkkinen
nina.a.hakkinen@evl.fi

lähetyssihteeri Outi Paukkunen
outi.paukkunen@evl.fi

Nainen pitää punaista sateenvarjoa rollaattorilla kulkevan iäkkäämmän naisen päällä.
Kirkon kuvapankki / Janne Ruotsalainen
Äidillä, isällä, tytöllä ja pojalla on jokaisella käsissään Yhteisvastuukeräyksen keräyslipas.

diakoniatyöntekijä

Yhteisvastuu, vapaaehtoistoiminta, kehitysvammaistyö, sateenkaarityön yhteyshenkilö