Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksellä autetaan nuoria väkivaltaisessa maailmassa

Keskitalo yhteisvastuukerää.jpg

Yhteisvastuu-piispa Jukka Keskitalo lipaskerääjänä. Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Ev.lut. kirkon vuosittainen Yhteisvastuu-suurkeräys alkaa sunnuntaina 5.2.2023. Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn teemalla ”Nuoret väkivaltaisessa maailmassa”.

Vuoden 2021 kouluterveyskyselyn mukaan kouluväkivalta on dramaattisesti lisääntynyt yhä nuorempien joukossa, ja kouluväkivaltaa kokee viikoittain jopa 39 000 nuorta. Väkivallan kasvu näkyy erityisesti alle 18-vuotiaiden väkivaltarikollisuuden huomattavana lisääntymisenä. Hälyttävintä kasvu on 12–14-vuotiaiden ikäluokassa.

Väkivalta näkyy myös vapaa-ajalla, sillä entistä useammin väkivallanteot kuvataan sosiaalisessa mediassa jaettavaksi, ja niistä jää ikuinen jälki.

”Me aikuiset voimme vaikuttaa siihen, että asianmukaisella ja mahdollisimman varhaisella tuella katkaistaan väkivallan kierre. Rajoille, rakkaudelle ja turvallisille aikuisille on huutava tarve, ja juuri tällaista tukea ollaan Yhteisvastuukeräyksen avulla lisäämässä”, Mäntsälän seurakunnan diakoniatyöntekijä Nina Häkkinen toteaa.

Yhteisvastuu-piispana 2023 toimii Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo ja keräyksen suojelijana tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Jokainen voi auttaa

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta noin 20 % menee Aseman Lapset ry:lle nuorten väkivallan ehkäisemistä edistävään toimintaan. Toiset 20 % jää Mäntsälään ja noin 60 % ohjataan teeman mukaiseen auttamistoimintaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

”Meillä Mäntsälässä keräysvarojen hyödyntämistä suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä seurakunnan ja kunnan nuorisotyön ammattilaisten kanssa”, Nina Häkkinen kertoo.

Helmikuussa Yhteisvastuukeräys näkyy Mäntsälässä erityisesti Yhteisvastuun avausmessussa 5.2. klo 10, jolloin kolehti kerätään Yhteisvastuun hyväksi. Messun jälkeen juodaan Runebergin päivän kunniaksi leivoskahvit, jonka yhteydessä voi tehdä lahjoituksen käteisellä, puhelimella tai verkon välityksellä.

Lisäksi Ankkurissa järjestetään Ystävänpäivän kahvikonsertti 14.2. klo 18–19.30. Esiintymässä on mäntsäläläisiä lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia. Vapaaehtoinen kahvimaksu menee Yhteisvastuulle.

Yhteisvastuun lipaskerääjät ovat liikkeellä helmikuusta lähtien. Lipaskerääjäksi pääsee ottamalla yhteyttä Nina Häkkiseen p. 0440 687 322, nina.a.hakkinen@evl.fi. Vapaaehtoisten lipaskeräyspäivät ovat ma 6.2., la 11.2., la 18.2., pe 24.2. ja la 25.2.

Vuoden aikana on tulossa paljon muitakin kivoja tapahtumia ja tempauksia Yhteisvastuuseen hyväksi, joista seurakunta tiedottaa erikseen.

2023-02-21 15:42:00.0