Mäntsälän kirkko tarjoaa kesällä viilennystä ja pysähdystä matkailijoille

Mäntsälän kirkko sisältäpäin kuvattuna. Katosta roikkuu Koiviston rajantakaisen kirkon kattokruunu

Kuvaaja: Pauliina Anttila

Kotimaanmatkailu on tänäkin kesänä monen suomalaisen kesälomasuunnitelmissa. Mäntsälän kirkko tarjoaa mukavan levähdyspaikan kesämatkailijoille.

Mäntsälän kirkko

Aukioloajat:
26.6.–30.7.2023 ma–to klo 11–16 ja su klo 11–18

Nähtävyydet: Kirkkosaliin on sijoitettu Koiviston rajantakaisen kirkon kattokruunu, ja kirkon alttaritauluna on saksalaisen Bernhard Reinholdin maalaus Paimenten kumarrus (1861). Kirkosta löytyy museohuone, jonka osin vuosisatoja vanhaa esineistöä kannattaa tulla katsomaan kauempaakin.

Arkkitehtuuri: Mäntsälän kirkko vihittiin käyttöön suurten nälkävuosien aikaan vuonna 1866, jolloin Suomi oli osa Venäjän keisarikuntaa. Tyypiltään se on länsitornillinen pitkäkirkko. Kirkko suunniteltiin Suomen Intendentinkonttorissa arkkitehti E. B. Lohrmanin johdolla.

Tiekirkko-opas: on paikalla, ja häneltä voi kysellä muun muassa kirkon historiasta ja nykypäivästä sekä muista Suomen tiekirkoista.

Mäntsälän kirkon lisäksi yli 260 muutakin kirkkoa pitää ovensa auki kesällä ja monissa kirkoissa on paikalla kesäopas kertomassa kohteesta. Kirkot ovat rauhallisia ja toisenlaisia taukopaikkoja, joissa voi pysähtyä matkaa tehdessä. Tiekirkot kutsuvat paitsi ihailemaan arkkitehtuuria ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaita nähtävyyksiä, myös hiljentymään. Tiekirkkoina toimii sekä luterilaisia että ortodoksisia kirkkoja.

Tiekirkkoon saa tulla aukioloaikoina vapaasti ja matalalla kynnyksellä ihailemaan ainutlaatuista historiaa ja tunnelmaa. Tiekirkkotoimintaa koordinoiva Sanja Fält vinkkaa: “Meillä on valtavasti upeita kohteita, jotka ovat täynnä mitä ihmeellisempiä tarinoita. Toivon, että ihmiset löytäisivät omat suosikkinsa Tiekirkkojen valikoimasta.”

Omalle reitille osuvat kirkot löytyvät helposti tiekirkot.fi -sivulta. Sivuston karttaan syöttää matkan lähtö- ja päätepisteen ja tarkastella matkan varrelle osuvia kirkkoja. Samalta sivulta voi tarkistaa myös Tiekirkkojen tarkat aukioloajat. Pääsääntöisesti kirkot ovat avoinna joka päivä 5.6.–13.8.2023 välisenä aikana klo 11–16, mutta aukioloajoissa on vaihtelua.

Mitä Tiekirkot ovat?

Tiekirkot ovat pääteiden varsilla olevia kirkkoja, jotka pitävät ovensa auki kesällä ja näin tarjoavat levähdyspaikan matkailijoille aina kesäkuun alusta elokuun puoliväliin asti.

Ensimmäiset Tiekirkot avautuivat Suomeen 1990-luvun alussa, jolloin avoinna oli muutama kirkko Pohjois-Suomessa. Saksasta lähtenyt idea avointen ovien kirkoista on vuosien mittaan laajentunut koko Suomeen. Mukana on sekä evankelisluterilaisia että ortodoksisia kirkkoja.

Lisätiedot:

Etsi omalle reitille osuvat tiekirkot osoitteesta tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Instagram ja Facebook: @tiekirkot #tiekirkko

Miika Haukijärvi