Mäntsälän Sanomat 20.12.2023: Mäntsälässä järjestettävät leipäretriitit tekevät historiaa

Vasemmalla kuva Päivi Laalosta leipomassa essu päällä ja oikealla on kuva voisilmäpullista.

Mäntsälän Sanomissa julkaistiin 20.12.2023 tosi kiva juttu Mäntsälän seurakunnan ainutlaatuisista leipäretriiteistä. Jutun voi lukea joko tästä tai sanomalehden sivulta 7 kuvien kanssaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hyvin todennäköisesti Ahvenlammen leirikeskuksessa Mäntsälässä järjestettiin marraskuussa historian ensimmäinen ja ainoaa laatuaan ollut leipäretriitti.

”Viikonlopun kestäviä leipäkursseja on toki varmasti ollut, mutta leivän leipomisen opettelu yhdistettynä retriittiin kuuluviin elementteihin, rukoushetkiin ja hiljaisuuteen, sellaisesta en ainakaan ole koskaan kuullut”, Mäntsälän seurakunnan leipäpapiksikin tituleerattu ja poikkeuksellisen tapahtuman ideoija, rovasti Päivi Laalo toteaa.

Laalosta hapanjuurileivän leipominen on niin sanottua hidasta elämää parhaimmillaan, sillä se voi olla hyvinkin meditatiivista käsillä tekemistä, taikinaterapiaa. Hän on aiemminkin pitänyt kursseja hapanjuurileivonnasta, mutta ne ovat kestäneet vain yhden päivän verran.

”Minusta alkoi tuntua siltä, että voisi olla mukava saada opettaa hapanjuurileivontaa siinä oikeassa juuren ja taikinan rytmissä, joka tarkoitti, että aikaa pitäisi olla enemmän. Silloin ei tarvitsisi oikoa mutkia suoriksi, vaan voisimme mennä järjestyksessä kaikki vaiheet läpi.”

Hapanjuurileivonnassa aktiiviset työvaiheet ovat sinänsä lyhyitä, mutta väliin mahtuu paljon odottelua, jolloin juuri tai taikina tekeytyy itsekseen. Niissä väleissä ehtii puolestaan opettaa – ja toisaalta antaa myös aikaa omaehtoiseen hiljentymiseen ja lepoon.

Hapanjuurileipä on leipää parhaimmillaan

”Jokapäiväiseen leipään sisältyy vahva kristillinen sanoma: sanoohan Jeesus itsestään, että hän on Elämän leipä. Ja hapanjuuri on Raamatussa vertauskuva Jumalan valtakunnasta. Ei siis tarvittu kovin kaukaa haettuja aasinsiltoja leivän leipomisen ja retriitin yhdistämiseen.”

Päivi Laalosta hapanjuurileipä on leipää parhaimmillaan, sillä se tehdään perinteisin menetelmin yksinkertaisista raaka-aineista; vain vesi, jauhot ja suola. Pitkä fermentoitumisaika tekee leivästä vatsaystävällistä. Monet sellaisetkin ihmiset, jotka ovat vältelleet gluteenia, pystyvätkin syömään juureen leivottua leipää, pois lukien tietysti keliakiaa sairastavat.

”Diakoniapappina ajattelen, että merkitystä on myös sillä, että itse leivottu leipä on edullista, kilohinta jää alle kahden euron paremmillakin raaka-aineilla ja sähköuunilla paistettuna. Se ei myöskään ole välineurheilua. Ei tarvita esimerkiksi leivinuunia, vaan vauhtiin pääsee hyvin kaikella sillä, mitä kotoa jo löytyy”, Päivi Laalo toteaa.

”Lisäksi käsillä tekeminen on monelle terapiaa. Unohdinko mainita, että hapanjuurileivän makuhan on ihan omaa luokkaansa, sellaista ei vain saa kaupasta!”

Historian toinen – ja mahdollisesti viimeinen – leipäretriitti tulossa tammikuussa

Päivi Laalo on yli 15 vuotta ohjannut hiljaisuuden retriittejä.

”Ne ovat olleet lähellä sydäntäni, ja olen kiitollinen, että ne ovat olleet osa työtäni. Nyt sain yhdistää itselleni tärkeän harrastuksen, hapanjuurileivonnan, retriittiin”, hän sanoo.

Leipäretriitti ei ole varsinainen hiljaisuuden retriitti; siihen sisältyy paljon puhetta, koska aiheessa riittää opetettavaa.

”Koin kuitenkin, että rukoushetket ja lyhyet hiljaiset jaksot tukivat retriitin leipäteemaa oivallisesti ja ne avasivat yhden uuden ulottuvuuden aiheeseen. Iloitsin kurssilaisten innostuksesta, kysymyksistä, halusta oppia. Ehdottomasti leipäretriitti kannatti pitää.”

Historian toinen leipäretriitti on tulossa 19.–21.1.2024 Ahvenlammen leirikeskuksessa.

”Haikeana mietin, että todennäköisesti se on viimeinen, jonka virassa ollessani pidän, sillä eläkepäivät lähestyvät kovaa vauhtia.”

Ilmoittautuminen leipäretriittiin on parhaillaan käynnissä täällä Linkki avautuu uudessa välilehdessäja päättyy 5.1.2024.

Koronavuodet olivat ratkaiseva lähtösysäys uudelle harrastukselle

Päivi Laalo hurahti noin neljä vuotta sitten hapanjuurileivontaan, ja erityisesti kyseessä on vaalean leivän ja pullan leipominen juurella.

”Koronakeväänä 2021 mietin, mitä voisin tehdä Yhteisvastuukeräyksen hyväksi, kun tavanomaiset keräystavat eivät olleet mahdollisia. Sain ajatuksen, että voisin tarjota ystävilleni mahdollisuutta tukea Yhteisvastuukeräystä ostamalla minun leipomiani hapanjuurileipiä”, Päivi Laalo muistelee.

Se sai innostuneen vastaanoton. Jauhot saatiin lahjoituksena Strömsbergin myllyltä, ja Laalo leipoi yli 40 leipää, joka sopi erityisen hyvin etätyön lomassa tehtäväksi.

”Sain hyvää harjoitusta ja oppia kantapään kautta.”

Seuraavana keväänä Päivi Laalo tartutti innostuksensa Mäntsälän seurakunnan uuteen emäntään, ja he alkoivat leipoa leipiä yhdessä.

”Tänä keväänä korona ei enää rajoittanut toimintaa ja koin, että nyt ehkä osaisin jo sen verran, että voisin opettaa aihetta myös muille. Kurssimaksuilla kartutimme Yhteisvastuukeräystä.”

2023-12-21 11:29:00.0