Piispa Kaisamari Hintikka: Järjestyy-asenne on kultaakin kalliimpi

Tämän vuoden Yhteisvastuu-piispa Kaisamari Hintikka.

Tämän vuoden Yhteisvastuu-piispa Kaisamari Hintikka

Vierailin uudenvuoden alkajaisiksi Keniassa tutustumassa Kirkon ulkomaanavun työhön. Olen ollut viitisen vuotta KUA:n hallituksen varapuheenjohtajana, joten vierailu antoi mahdollisuuden ymmärtää paremmin, miten työ on järjestetty ja minkälaisia tuloksia sillä on saavutettu. Lisäksi Espoon hiippakunta on tämän vuoden Yhteisvastuu-hiippakunta ja Kenian vierailu avasi näkökulmaa myös keräyksen tuotoilla tehtävään työhön.

Moni matkalla näkemäni ja kokemani vaatii vielä sulattelua, mutta yhden asian haluan nostaa esiin jo nyt: ihmisten asenteen. KUA:n Kenian maaohjelmassa työskentelee pari sataa ihmistä. Lähes kaikki ovat paikallisia. Maajohtaja John Bongein lisäksi joukossa on alueellisten hankkeiden johtoa, tiedottajia, talous- ja henkilöstöhallinnon ihmisiä, opettajia, yhteisötyöntekijöitä, psykologeja, turvallisuusvastaavia ja autonkuljettajia. Kaikista tapaamistani työtovereista näkyi sitoutuminen merkityksellisenä koettuun työhön, hyvänlainen ylpeys omasta työstä ja työnantajasta sekä halu ja kyky saada asiat tapahtumaan.

Jäin miettimään erityisesti jälkimmäistä. Kyse ei ole ainoastaan aikaansaavuudesta, vaan asenteesta, jolla uusiin asioihin tai tarpeellisiin toimiin tartutaan. Englanniksi tällaista asennetta tai ihmistä olen oppinut kuvaamaan englanniksi sanoilla ”can do -person”, järjestyy-ihminen.

Näitä järjestyy-ihmisiä tapasin KUA:n työntekijöiden lisäksi kaikkialla muuallakin: Yli sadan oppilaan yläasteen koululuokassa, katolisen yliopiston professoreissa, maasai-seurakunnan naisissa, presidentin puolisossa, digitaitokurssilta valmistuneissa nuorissa yrittäjissä, lajittelukeskuksen asiantuntijoissa, oikeastaan kaikkialla missä kävin. Kun kansalaisyhteiskunta ei ole itsestäänselvyys, kun on vasta ponnistettu (alemman) keskitulon maiden joukkoon, kun kouluun pääseminen on etuoikeus, kun väkivallan kierteestä halutaan irti, kun ympäristökysymykset ovat myös terveyskysymyksiä – silloin ainoa vastuullinen asenne on tapahtuu-asenne.

Mietin matkan aikana paljon omaa hyvinvointivaltiotamme ja hyvinvoivaa, rikasta kirkkoamme. Kumpikaan ei ole itsestäänselvyys, kumpikin on murroksen keskellä. Kun vanhoille rakenteille ja toimintatavoille pitää etsiä vaihtoehtoja, kun totutuilta urilta pitää ponnistaa uuteen, järjestyy-asenne on kultaakin kalliimpi. Ei Jeesuskaan ollut ainoastaan puheiden, vaan myös tekojen ihminen, siis järjestyy-ihminen ja järjestyy-Jumala.

Siunattua uutta vuotta 2024!

Kaisa

2024-01-15 12:21:00.0