Vuonna 2022 vietetään diakonian juhlavuotta

Kuvassa ylärivillä vasemmalta oikealle diakoniatyöntekijä Nina Häkkinen, johtava diakoniatyöntekijä Tiina Haukijärvi ja tuore diakoniapappi Niko-Pekka Ovaskainen. Eturivissä apuisäntä Matti Vaaralahti sekä diakoniatyöntekijät Aulikki Härkönen ja Timo Naapuri.

Kirkon diakonialla on tänä vuonna paljon syytä juhlaan, sillä torstaina 1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Tämän kunniaksi vuosi 2022 on diakonian juhlavuosi, jonka keskiössä ovat erityisesti diakonian vihkimysvirka, ammatillinen diakoniatyö sekä kaikki diakonian toimijat.

Juhlavuoden aikana diakoniatyö on esillä Mäntsälän seurakunnan sosiaalisen median kanavissa, verkkosivuilla sekä paikallislehdissä. Tarkoituksena on näyttää pieniä välähdyksiä diakoniatyön arjesta sekä tehdä nykypäivän diakoniatyötä näkyväksi ja tunnetuksi.

Juhlavuoden tapahtumia Mäntsälän seurakunnassa

Diakonian viran 150-vuotisjuhla
Juhlamessu su 11.9. klo 10 kirkossa. Messun toimittavat diakoniapappi Niko-Pekka Ovaskainen sekä kirkkoherra Tarja Meijer. Messuavustajina on seurakunnan diakoniatyöntekijöitä. Messun jälkeen noin klo 11.30 alkaa yhteinen juhla seurakuntakeskuksessa, jossa tarjolla on pientä suolaista ja täytekakkukahvit. Ohjelmassa on musiikkia ja puheita sekä lisäksi juhlissa jaetaan Pro diaconia -mitalit. Tervetuloa nauttimaan musiikista, herkullisista tarjoiluista ja hyvästä seurasta!

Näyttely: Katsaus diakoniatyön historiaan Mäntsälän seurakunnassa
12.–14.9. ja 19.–23.9. klo 10–13 seurakuntakeskuksen aulassa, kirkkoherranvirastossa.

Ikäkeskiviikko
ke 14.9. klo 10 seurakuntakeskuksen salissa. Aiheena Diakoniatyö tänään. Lounas 6 €.

Diakoniatyö Mäntsälän seurakunnassa

"Diakoniatyö on kohtaamista, kuuntelua, auttamista ja pysähtymistä ihmisten asioiden äärelle. Pyrimme auttamaan, tukemaan ja ohjaamaan ihmisiä niin, ettei kukaan jäisi yksin", johtava diakoniatyöntekijä Timo Naapuri selittää.

Seurakunnan diakoniatyön kautta saa apua ja tukea, vaikkei kuuluisi kirkkoon. Diakoniatyöntekijöiden kanssa voi keskustella luottamuksellisesti mistä vain maan ja taivaan välillä, ja myös taloudellista tukea on mahdollista saada. Lisäksi seurakunnan diakoniatyö järjestää erilaisia tapahtumia ruokailuista kahvihetkiin ja vertaisryhmistä leireihin ja retkiin.

"Meillä diakoniatyöntekijöillä on tärkeä tehtävä kulkea mäntsäläläisten matkakumppaneina arjen keskellä, ja meillä on ilo tehdä hyvin monipuolista auttamistyötä eri-ikäisten mäntsäläläisten parissa."

Diakonia on kreikan kieltä ja tarkoittaa palvelua tai palvelutehtävää. Seurakunnan diakoniatyöntekijöiden lisäksi myös jokainen kristitty voi omalla paikallaan toteuttaa diakoniaa arjen lähimmäisyytenä.

"Näin juhlavuoden kunniaksi kutsumme erityisen vahvasti jokaista mäntsäläläistä osallistumaan lähimmäisen palvelemiseen monipuolisen vapaaehtoistoimintamme kautta", Timo Naapuri rohkaisee.

"Uskon, että pandemia ja sota-aika vahvistavat meitä kaikkia tekemään entistä enemmän hyvää muiden hyväksi, ja että yksilökeskeisyys kääntyy yhteisölliseksi voimaksi ja huolenpidoksi."

"Diakonia elää muutoksessa ja muutoksesta."

Ammatillisesti toteutettu diakoniatyö on kirkon vahvuus. Koulutetut sosionomi-diakonit ja sairaanhoitaja-diakonissat tarjoavat luotettavaa ammattiapua hauraassa elämäntilanteessa oleville ihmisille tiiviissä yhteistyössä kuntien ja järjestöjen toimijoiden kanssa. Diakonissakoulutus mahdollisti aikanaan naisille työn kirkossa.

”Ihan aluksi diakonissat työskentelivät laitoksissa, ja seurakuntiin heitä alkoi tulla vasta 1920–1930-luvuilla. Pitkään diakonissoilta vaadittiin myös naimattomuutta. Olisiko se ollut vasta 1970-luvun alkupuolta, kun he lopulta saivat luvan mennä naimisiin?” Timo Naapuri muistelee.

”Mäntsälän seurakunnasta löytyy muuten vuodelta 1928 ensimmäinen merkintä diakonissasta.”

Tänään kirkon palveluksessa on noin 1300 diakoniatyöntekijää. Tutkimusten mukaan suomalaisista enemmistö edelleen odottaa, että kirkko olisi näkyvästi mukana kantamassa sosiaalista vastuuta.

”Enää ei kuljeta pyörillä joka paikkaan, eikä kanneta mukana vihkoa, johon on merkitty tunnollisesti muistiin ihan kaikki”, Timo Naapuri naurahtaa.

”Mutta edelleen panostamme ihmisten auttamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen.”

2022-05-24 12:08:00.0