Kirkkoherra Tarja Meijerin arki on touhukasta ja innostavaa: ”Koen olevani hyvin siunattu”

Kirkkovaltuusto ja seuraavaksi kirkkoherraksi valittu Tarja Meijer Mäntsälän kirkossa 9.2.2022, kun kirkkovaltuuston kokous on juuri päättynyt.

Mäntsälän seurakunnassa on jälleen syytä juhlaan, sillä seurakunnan uusi kirkkoherra Tarja Meijer asetetaan virkaansa Mäntsälän kirkossa toimitettavassa piispanmessussa sunnuntaina 5.6. klo 10.

”Päivä on minulle tärkeä monestakin syystä”, Tarja Meijer sanoo, kun ajatukset siirtyvät tulevaan juhlapäivään.

”Ensinnäkin suhtaudun suurella vakavuudella kirkkoherran virkaan ja messussa annettaviin lupauksiin. Lisäksi haluan kovasti tehdä parhaani mäntsäläläisten eteen ja olla luottamuksen arvoinen. Tähän tarvitsen sekä seurakunnan rukouksia ja tukea että Jumalan siunausta.”

Tarja Meijer arvelee messusta tulevan todennäköisesti todella koskettava ja siunaava, koska sitä vietetään yhdessä omien läheisten, seurakuntalaisten, työtovereiden ja luottamushenkilöiden kanssa. Virkaan asettamisen tulee toimittamaan Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka, jonka kanssa Tarja Meijer on saanut tehdä jo useamman vuoden yhteistyötä tuomiokapitulissa.

”Tiedän jo nyt, että itken kuin vesiputous. Olen aika tunteellinen ihminen. Ilahdun myös valtavasti jokaisesta ihmisestä, joka haluaa jakaa tämän tärkeän päivän kanssani. Lämpimästi tervetuloa siis sankoin joukoin messuun!”

Valinnan jälkeen valtava määrä onnitteluja ja myötäelämistä

Mäntsälän seurakunnan kirkkovaltuusto valitsi Tarja Meijerin kirkkoherraksi 9.2.2022 järjestetyssä kokouksessaan. Jännitys oli ollut kova aina siihen asti, kunnes silloiselta kirkkoherra Mikko Seppälältä kilahti tekstiviesti hänen puhelimeensa. Viestissä luki vain ’Tuu tänne kirkkoon! Pääsetkö?’, josta Tarja Meijer arvasi mistä oli kyse.

”Kyllähän siinä itku tuli, mutten silti meinannut uskoa todeksi. Hetken päästä puhelin alkoi piippailla jatkuvalla syötöllä. Silloin uskalsin luottaa, että kaipa se on totta.”

Onneksi matka Meijereiltä kirkkoon oli lyhyt, sillä sen verran ylikierroksilla tuleva kirkkoherra kävi, ettei meinannut pysyä enää tolpillaan kirkkoon saavuttuaan.

”Oli pakko istahtaa alttarikaiteelle ja nipistää itseäni: totta tämä on. Luottamushenkilöiden ja työtovereiden vastaanotto oli kertakaikkisen ihana.”

Myös seurakuntalaiset ovat ottaneet uuden kirkkoherran vastaan lämpimästi.

”Olen otettu ja onnellinen myötätunnosta ja kaikista kannustavista kommenteista. Onhan se liikuttavaa, että kauppareissuilla ja lenkkipolulla vieläkin satelee onnitteluja. Iso kiitos!”

Lasten papista kaikenikäisten kirkkoherraksi

Ennen valintaansa kirkkoherraksi Tarja Meijer työskenteli yli 20 vuotta lasten pappina, joista viimeiset kahdeksan vuotta Mäntsälän seurakunnan varhaiskasvatuksen pappina. Erityisen läheisiksi Tarja Meijerille ovatkin vuosien varrella tulleet monet mäntsäläläiset lapset ja perheet, päivä- ja perhekerholaiset sekä päiväkotien väki.

”Olen aina ollut sydämeltäni lasten pappi, ja luulen, että tämä jälki on ikuinen. Sehän ei tietenkään tarkoita sitä, että muut ovat minulle vähemmän tärkeitä. Minun vain on aina ollut erityisen luontevaa ja helppoa olla nimenomaan lasten kanssa”, Tarja Meijer kuvailee.

Kirkkoherrana pääsee olemaan vielä enemmän tekemisissä kaikenikäisten ja kaikenlaisten ihmisten kanssa. Tarja Meijeristä se tuntuu mahtavalta, sillä hän on aina ollut kiinnostunut ihmisistä ja heidän tarinoistaan.

”Tässä virassa minulla on etuoikeus tutustua laajemmin Mäntsälässä vaikuttaviin ihmisiin, yhdistyksiin ja porukoihin. Onneksi saan jatkaa työtä täällä Mäntsälässä, kotikonnuillani.”

Uusi arki on touhukasta ja innostavaa

Tarja Meijer on ehtinyt jo hetken aikaa perehtyä ja totutella kirkkoherrana oloon.

”Olen tosi iloinen, että saan olla tällä paikalla juuri nyt. Minulla on sellainen tunne, että olen taitavien ja osaavien ihmisten ympäröimänä, ja tällä tarkoitan sekä työtovereitani että seurakuntalaisia. Minulla on luottavainen ja turvallinen olo, vaikka maailma monessakin mielessä myllertää ympärillä. Ja totta kai maailma myllertää välillä myös sisälläni.”

Kirkkoherran mielestä seurakunnan hommissa on kuitenkin aina se etu ja hienous, ettei töitä tehdä yksin, eikä vain omien voimien varassa. Hän kertoo myös nauttivansa suunnattoman paljon siitä, että saa olla ja elää omien seurakuntalaistensa keskellä ja olla yksi porukasta.

”Olen jo nyt kovin kiintynyt moniin ihmisiin ja saanut osakseni paljon myötätuntoa ja rakkautta. Koen olevani hyvin siunattu.”

Eläkkeelle siirtynyt kirkkoherra Mikko Seppälä oli kova Tappara-fani, ja Tarja Meijeriltäkin on ehditty tiedustelemaan mitä jääkiekkojoukkuetta hän kannattaa.

”Tapparan fanitus taitaa jäädä nyt vähäisemmäksi seurakunnassamme, mutta kyllä me tämä tyhjiö jotenkin täytetään ja keksitään jotain tilalle. Vaikka en SM-liigaa seuraakaan, saa minut taatusti mukaan Suomen peleihin etujoukkoihin!”

2022-05-11 10:48:00.0