Kirkkoherra Tarja Meijer asetettiin virkaansa lämminhenkisessä messussa

Piispa Kaisamari Hintikka esittelee virkaan asetettavan Tarja Meijerin alttarilla kasvot seurakuntaan päin.

Piispa Kaisamari Hintikka esittelee virkaan asetettavan Tarja Meijerin.

Mäntsälän kirkossa vietettiin sunnuntaina 5.6.2022 tunnelmallista ja koskettavaa messua, jossa helmikuussa Mäntsälän seurakunnan kirkkoherraksi valittu Tarja Meijer asetettiin virkaansa. Messussa virkaanasettamisen toimitti piispa Kaisamari Hintikka.

Tarja Meijeristä tuli Mäntsälän seurakunnan 22. kirkkoherra. Piispa Kaisamari Hintikka muistutti, että samalla Tarja Meijer liittyi Mäntsälän seurakunnan viranhoitajien yli 400-vuotiseen jatkumoon.

”Heistäkin jokainen on liittynyt edellä kulkijoidensa ketjuun, joka saa alkunsa ensimmäisenä helluntaina. Siihen ketjuun me kaikki kristityt kukin vuorollamme olemme liittyneet ja kuljemme matkaa sen ajan, joka meille on annettu. Siksi sinäkään, Tarja, et ole sen ketjun päätepiste. Ei kukaan meistä ole, vaan meidän jälkeemme tulee muita.”

Sydänten kuningatar

Messun jälkeen siirryttiin kirkkokahveille seurakuntakeskukseen, jossa kahvitarjoilun ohessa kuultiin musiikkia ja puheenvuoroja. Monissa puheissa nousi esiin se, miten Tarja Meijer tekee työtään suurella sydämellä. Mäntsälän seurakunnan kirkkoherra emeritus Mikko Seppälä kutsui Tarja Meijeriä puheessaan englanninkielisellä termillä Queen of Hearts, Sydänten kuningatar.

”Kirkkovaltuuston helmikuussa tekemässä päätöksessä korostettiin erityisesti Tarjan olevan empaattinen ja helposti lähestyttävä, vaikka korostaa olisi voinut myös hänen huimaa työkokemustaan ja koulutustaan. Olet, Tarja, omalla sydämellisyydelläsi ja läsnäolollasi kääntänyt seurakuntalaisten sydämet puoleesi.”

”Mielessäni on vahvasti yksi sana, ja se on kiitos.”

Ennen valintaansa kirkkoherraksi Tarja Meijer työskenteli yli 20 vuotta lasten pappina, joista viimeiset kahdeksan vuotta Mäntsälän seurakunnan varhaiskasvatuksen pappina.

”Tiedän, että edessä on myös niitä päiviä, kun en pääse helpolla, ja joudun tekemään varmasti vaikeita päätöksiä ja valintoja. Mutta tiedän, että minua johdatetaan, ja iloitsen siitä, etten ole todellakaan yksin”, Tarja Meijer totesi kiitospuheessaan.

”Luotan työtovereihini ja teihin kaikkiin seurakuntalaisiin sekä luottamushenkilöihin. Tämä päiväkin sen on viimeistään osoittanut. Kiitän kaikesta myötätunnosta, rakkaudesta ja esirukouksista. Minulla on niin hyvä mieli.”

Tässä jännitys on huipussaan, kun ristikulkue tekee matkaansa kohti alttaria. Kaikki on vielä edessäpäin! Viimeisenä kulkueessa käveli piispa Kaisamari Hintikka.

Koskettava hetki, siunaus.

Piispa Kaisamari Hintikka ja kirkkoherra Tarja Meijer kirkkokahvilla.

Juhlan aikana tuli monesti ilmi se, että Tarja on lasten pappi. Kirkkokahvillekin hän oli ottanut laukkuunsa mukaan pelejä lapsille, jos istuminen ja puheiden ja laulujen kuunteleminen alkaisi kyllästyttää pienimpiä.

Kirkkoherra emeritus Mikko Seppälä palasi puheessaan siihen helmikuiseen jännittävään päivään, jolloin Tarja valittiin kirkkoherraksi suurella äänimäärällä. Jo sinä päivänä Mikko päätti kutsua Tarjaa nimellä Queen of Hearts, Sydänten kuningatar, sillä Mikosta Tarja oli omalla sydämellisyydellään ja läsnäolollaan kaapannut seurakuntalaisten sydämet puoleensa.

Mikko Seppälä muistutti, että kirkkovaltuuston tekemässä päätöksessä korostettiin erityisesti Tarjan olevan empaattinen ja helposti lähestyttävä, vaikka korostaa olisi voinut myös hänen huimaa työkokemustaan ja koulutustaan.

”Varmasti jokainen aloittava kirkkoherra pystyy jakamaan ajatuksen, että miten minä selviän tästä tehtävästä. Miten minä kannan vastuuni? Mistä minä ammennan virtaa ja voimaa?” lääninrovasti Markus Tirranen puhui.

”Toisaalta nämä kysymykset ovat olleet, Tarja, sinulla esillä jo nyt, mutta samalla sinusta oikein kumpuaa asenne, motivaatio, ilo ja rauha siihen, että tämä sinulle annettu tehtävä on annettu sinulle sen takia, että olet siihen sopiva. Täällä on paljon puhuttu työn tekemisestä sydämelläsi. Sydämesi on nytkin kääntynyt Jumalan ja lähimmäisen puoleen. Siitä sinä varmasti tulet ammentamaan voimaa vaativassa kirkkoherran tehtävässä.”

Gospel Mäntsälä johtajanaan Pekka Itkonen.

Thu Jun 09 11:06:00 EEST 2022