Diakonian juhlavuosi huipentuu seurakunnassamme sunnuntaina 11.9. vietettävään messuun ja juhlakahveihin

Kuvassa ylärivillä vasemmalta oikealle diakoniatyöntekijä Nina Häkkinen, johtava diakoniatyöntekijä Tiina Haukijärvi ja pappi Niko-Pekka Ovaskainen. Eturivissä apuisäntä Matti Vaaralahti sekä diakoniatyöntekijät Aulikki Härkönen ja Timo Naapuri.

Messuun voi osallistua myös etänä seurakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sunnuntaina 11.9. klo 10 alkavassa messussa Mäntsälän kirkon saarnastuoliin kapuaa johtava diakoniatyöntekijämme Tiina Haukijärvi. Messun jälkeen toivotamme kaikki tervetulleiksi juhlakahveille seurakuntakeskuksen saliin (os. Urheilutie 1).

"Seurakuntakeskuksessa on myös esillä Mäntsälässä tehdyn diakoniatyön historiaa, sillä diakoniatyöntekijämme Timo ja Aulikki ovat kirjaimellisesti kaivautuneet arkistojen kätköihin ja tehneet jännittäviä löytöjä. Tiesittekö, että seurakunta on aikoinaan hankkinut diakoniatyöntekijälle mopedin kotikäyntejä varten? Kovasti olemme sitä yrittäneet etsiä, mutta ei ole vielä löytynyt", nauraa Tiina ja odottaa tulevaa juhlapäivää innostunein tunnelmin.

"Diakonia tapahtuu usein arjen keskellä. Saavumme monesti tilanteisiin, joista on juhla kaukana. Mutta niissäkin hetkissä on toivoa. Sitä odotan myös tulevalta juhlalta. Valoa ja toivoa sekä ihmisiä yhteisen juhlapöydän ääressä."

Seurakuntakeskuksen kaikille yhteisessä juhlassa on tarjolla pientä suolaista ja täytekakkukahvit. Ohjelmassa on musiikkia ja puheita sekä lisäksi juhlissa jaetaan Pro diaconia -mitalit.

"Kutsumme juhlaan erityisesti diakoniatyön parissa toimineita vapaaehtoisia ja entisiä diakoniatyöntekijöitä. Voit olla edelleen aktiivinen toimija tai joskus aikaisemmin mukana ollut", diakoniatyöntekijä Timo Naapuri sanoo.

Torstaina 1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa, Matilda Hoffman. Tämän kunniaksi vuosi 2022 on diakonian juhlavuosi. Tänään kirkon palveluksessa on noin 1300 diakoniatyöntekijää. Tutkimusten mukaan suomalaisista enemmistö edelleen odottaa, että kirkko olisi näkyvästi mukana kantamassa sosiaalista vastuuta. Diakoniatyö onkin kohtaamista, kuuntelua, auttamista ja pysähtymistä ihmisten asioiden äärelle. Seurakunnan diakoniatyön kautta saa apua ja tukea, vaikkei kuuluisi kirkkoon.

Mon Aug 01 11:46:00 EEST 2022