Sinustako päivystäjä Kirkon keskusteluavun Palvelevaan puhelimeen tai Palvelevaan chatiin?

Päivystäjäksi Kirkon keskusteluavun.jpg

Vapaaehtoisena saat iloa auttamisesta. Kirkon keskusteluavun päivystäjä on lähimmäinen, joka ottaa toisen vakavasti, kuuntelee ja koettaa ymmärtää yhteydenottajaa, olivatpa hänen kysymyksensä millaisia tahansa.

Tarjoamme merkityksellisen vapaaehtoistyön, koulutusta, työnohjausta ja taustatukea. Saat mahdollisuuden tehdä jotain oikeasti tärkeää ja kehittyä ihmisenä. Olet myös mukana innostavassa yhteisössä.

- Vapaaehtoisena toimiminen on ollut palkitsevaa. Ajatusmaailmani on laajentunut enkä katsasioita enää vain omien silmälasieni takaa. Se on auttanut minua kasvamaan ihmisenä, kuvailee yksi päivystäjä. Toinen taas toteaa seuraavaa:

- Tehtävä on myös vaativa, on ymmärrettävä oma rooli ja hyväksyttävä ihmisten ja elämän kirjo. On tärkeintä olla vierellä kulkija juuri tässä ja nyt sen yhden puhelun verran.

Koulutuksessa kehityt kuuntelijana

Päivystäjän tehtävään ei ole varsinaisia ammatillisia tai koulutuksellisia "pätevyysvaatimuksia", vaan koulutus- ja ammattitaustat voivat olla hyvinkin erilaisia. Päivystäjälle riittävät tavallisen ihmisen taidot ja halu kehittyä kuuntelijana. Oman elämän tulee olla tasapainossa.

Peruskoulutus perehdyttää tehtävässä toimimiseen ja ihmisen kohtaamiseen. Koulutus auttaa löytämään oman tavan toimia toisen ihmisen tukena. Koulutus on mahdollista suorittaa paikkakunnasta riippuen osittain kasvokkain ja osittain virtuaalisesti tai kokonaan virtuaalisesti.

Jokaisen koulutukseen hakevan kanssa käydään keskustelu vapaaehtoistyön sisällöistä ja oman elämäntilanteen sopivuudesta tulevaan tehtävään Päivystäjäksi hakeutuvat käyvät peruskoulutuksen, joka kestää noin 30 tuntia sekä harjoittelun ja haastattelun koulutusjakson jälkeen. Keskustelut ovat nimettömiä sekä asiakkaan että päivystäjän osalta. Tehtävästä ei makseta palkkiota.

Vapaaehtoisia tarvitaan!

Palvelevassa puhelimessa käydään vuosittain yli 50 000 ja Palvelevassa chatissa yli 5 000 keskustelua. Yhteydenottajien määrä on kaksinkertainen.

- Päivystäjän tehtävässä tärkeintä on kyky empaattiseen kohtaamiseen ja rinnalla kulkemiseen. Koulutuksilla ja yhteisillä keskusteluilla löydämme itsestämme omannäköisen auttajan, kertoo Kirkon keskusteluavun koordinaattori Minna Kotajärvi.

Kiinnostuitko?

Tarkempia tietoja tehtävästä saat ottamalla yhteyttä minna.kotajarvi@evl.fi tai soittamalla p 040 7293 807.

Minna Kotajärvi koordinoi Järvenpään, Nurmijärven, Hyvinkään, Mäntsälän, Riihimäen, Hausjärven ja Lopen seurakunnan Palvelevan puhelimen toimintaa.

Peruskurssille ilmoittautumiset 10.1.2023 mennessä

2022-12-27 13:17:10.0