Pääsiäinen 2023 Mäntsälän seurakunnassa

Pääsiäisnäytelmä
Jumalanpalvelukset ja hartaudet

Palmusunnuntain perhemessu

su 2.4. klo 10 kirkossa. Perhemessussa lauletaan lasten virsiä. Mukana ovat lapsikuorolaiset ja päiväkerholaisia. Ennen messua klo 9.30 on mahdollisuus tulla kirkkoon askartelemaan virpomaoksia, jotka siunataan messussa. Messuun voi osallistua myös etänä. Suoraa lähetystä voi katsoa täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Messun jälkeen lounas ja lähetysmyyjäiset seurakuntakeskuksessa.

Johannes-passio

J. S. Bachin Johannes-passio esitettiin palmusunnuntaina 2.4. klo 18 Mäntsälän kirkossa. Konserttitaltiointi on katsottavissa to 13.4. asti täälläLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Teoksen esittivät Mäntsälän seurakunnan Oratoriokuoro (johtajanaan Mirjam Odé) yhteistyössä Jukka Jokitalon johtamien Lauluyhtye Incanton ja Refugium musicum -kamariorkesterin kanssa.

Solistit:
Eero Hartikainen, evankelista
Toni Hintsala, Jeesus
Kalle Virta, Pilatus

Enni Pöykkö ja Minna Blom, sopraanoaariat
Natalia Vinogradova, alttoaariat
Eero Hartikainen, tenoriaariat
Kristian Lindroos, bassoaariat

Kapellimestari:
Jukka Jokitalo

Striimaus:
Andreas Meijer

Pääsiäisnäytelmä

Retki Valo suurempi pimeyttä -pääsiäisnäytelmään ke 5.4. Järvenpään kirkonmäelle. Näytelmän on käsikirjoittanut ja ohjannut Rosa Nyman. Retken hinta on 5 € (7–99-v.), johon sisältyy kahvi- tai teetarjoilu kahviossa, jonka tuotto ohjataan tänä vuonna Ukrainan hyväksi. Maksu kerätään autossa. Maahanmuuttajille retki on ilmainen. Linja-auto lähtee klo 16.40 Wanhan pihasta ja palaa n. parin tunnin kuluttua samaan paikkaan. Opastetut kierrokset klo 17.20 ja klo 17.40. Näytelmä kestää n. 30 min ja on esteetön. Lisätietoa: outi.paukkunen@evl.fi tai p. 040 739 4724.

Jumalanpalvelukset ja hartaudet

Hiljaisen viikon iltakirkoissa, ahti-illoissa, seurataan Jeesuksen kärsimystietä Getsemanen puutarhasta maaherra Pilatuksen hovissa tuomittavaksi.

• Ahti-ilta ma 3.4. klo 18 kirkossa, toimittavat pappi Päivi Säämänen ja kanttori Brayan Jääskeläinen.
  • Ahti-ilta ti 4.4. klo 18 kirkossa, toimittavat kirkkoherra Tarja Meijer ja kanttori Brayan Jääskeläinen.
  • Ahti-ilta ke 5.4. klo 18 kirkossa, toimittavat pappi Riikka Pajunen ja kanttori Brayan Jääskeläinen.

Lasten pääsiäishartaus ma 3.4. klo 10 kirkossa.

Lasten pääsiäishartaus to 6.4. klo 10.30 Hyökännummen kerhotalolla.

Kiirastorstain messu 6.4. klo 19 kirkossa ja etänä. Messun toimittavat liturgi Riikka Pajunen, avustava pappi Tarja Meijer, kanttori Johanna Linna ja Kirkkokuoro. Suoraa lähetystä voi katsoa täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus 7.4. klo 10 kirkossa ja etänä. Jumalanpalveluksen toimittavat liturgi Niko-Pekka Ovaskainen, saarna Jussi Hokkanen, kanttori Johanna Linna ja Kirkkokuoro. Suoraa lähetystä voi katsoa täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Pääsiäisyön messu la 8.4. klo 23 kirkossa. Messun toimittaa liturgi Jussi Hokkanen, saarna Niko-Pekka Ovaskainen.

Pääsiäisaamun messu su 9.4. klo 10 kirkossa. Messun toimittavat liturgi Tarja Meijer, avustava pappi Riikka Pajunen ja kanttori Johanna Linna ja ry:n lauluryhmä. Suoraa lähetystä voi katsoa täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2. pääsiäispäivän sanajumalanpalvelus ma 10.4. klo 10 kirkossa. Jumalanpalveluksen toimittavat liturgi Riikka Pajunen, avustava pappi Kirsi Vikman ja kanttori Mirjam Odé.

Pääsiäinen on kirkkovuoden keskus ja kohokohta. Pääsiäisenä juhlitaan Kristuksen ylösnousemista kuolleista. Kristillisistä juhlista pääsiäinen on vanhin ja merkittävin. Juhlaan valmistautuminen alkaa jo tuhkakeskiviikosta, jota vietetään ennen laskiaissunnuntaita. Silloin laskeudutaan paastonaikaan, joka haastaa luopumaan turhasta. Suuri paasto auttaa valmistautumaan juhlien juhlaan. Palmusunnuntai johdattaa hiljaiseen viikkoon, jonka jokaisena päivänä hiljennytään Kristuksen elämän viimeisten vaiheiden äärelle. Kiirastorstain vaikuttavassa messussa muistellaan Jeesuksen viimeistä ateriaa, alttari riisutaan ja puetaan mustaan, valojen sammuessa vain Kristus-kynttilä jää valvomaan. Pitkäperjantaina Jeesus kuolee ristillä, hiljaisuus ja suru puhuttelevat. Pääsiäisyön messussa kirkko puetaan juhlaan, Kristus on voittanut pimeyden vallat valollaan. Lähetyksen pääsiäismyyjäisistä voi ostaa pääsiäisen herkkuja ja käsitöitä sekä koristeita. Lapsille ja perheille järjestettävät hartaudet ja messu välittävät iloista sanomaa Jeesuksesta perheen pienimmille. Suuret kirkkomusiikkiteokset houkuttelevat vuodesta toiseen kirkon täyteen kuulijoita myös Mäntsälässä. Jokainen sunnuntai on oikeastaan pieni pääsiäinen, sillä messua vietetään Kristuksen ylösnousemuksen muistoksi.
- Kirkkoherra Tarja Meijer -

2023-03-13 15:29:00.0