Mäntsälän hautausmaalta on varastettu Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki ”Karjalan neito”

Ikäväksemme joudumme ilmoittamaan, että Mäntsälän seurakunnan hautausmaalta on varastettu professori Heikki Varjan vuonna 1965 veistämä Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki ”Karjalan neito”. Rikos on tapahtunut todennäköisesti torstain ja perjantain välisenä yönä. Veistos on Mäntsälän karjalaisten lahjoittama.

Muistomerkki kuvaa Karjalan-neitoa, jonka sylissä on särkynyt kannel. Patsaan jalustassa on teksti: Soitto on suruista tehty. Muistomerkistä on jäljellä vain jalusta. Rikoksesta on ilmoitettu poliisille. Mahdollisista havainnoista pyydämme ilmoittamaan hautausmaavastaava Henry Salolle p.040 8316835.

Menetys on seurakunnalle ja mäntsäläläisille valtavan suuri, olemme järkyttyneitä teosta. Erityisen pahalta tämä tuntuu juuri nyt, kun valmistaudumme sunnuntaina viettämään koivistolaisten kirkkopyhää.

Tarja Meijer
kirkkoherra