Piispa Kaisamari Hintikka: Rauhantekijät

Piispa Kaisamari Hintikan kasvokuva.

Kirkon kuvapankki / Mikko Huotari

Viha, väkivalta ja sota hallitsevat otsikoita päivittäisissä uutisissa. Siksi tarvitaan entistä enemmän rauhantöitä.

Lokakuun lopulla vietettävän ekumeenisen vastuuviikon teemana on Pyhä rauha – kristityt rauhan rakentajina. Suomen ekumeeninen neuvosto ja sen yhteistyökumppanit haastavat kaikkia kristittyjä miettimään, mitä yhteisiä keinoja meillä on rakentaa rauhaa.

Vuodesta 1979 lähtien vietetyn vastuuviikon teemana on usein ennenkin ollut rauha. Tämä kertoo siitä, että rauha ei ole itsestäänselvyys. Sen eteen on sitkeästi tehtävä töitä, sen puolesta pitää väsymättä rukoilla.

Yksikään maailman kylmistä tai kuumista konflikteista ei ole syttynyt tyhjästä. Niiden juuret ovat ahneudessa, epäoikeudenmukaisuuden ja osattomuuden kokemuksessa, dialogin puutteessa ja vastakkainasettelun kulttuurissa. Kun luottamusta syövät voimat nakertavat mieltä ja elämää, rauha tarvitsee tietoisia ja sitoutuneita valintoja.

Liian monen konfliktin taustalla tai polttoaineena toimii väärinkäytetty uskonto. Siksi kirkoilla ja uskonnollisilla yhteisöillä on monessa konfliktissa käsissään rauhan avaimet. Uskonnollisten ja perinteisten johtajien rauhanverkosto täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Se toiminta on yksi esimerkki siitä, miten uskonnot ovat tärkeitä toimijoita rauhantyössä.

Vaikka rauhaa kaipaavien katseet kääntyvät tällä hetkellä erityisesti sotaa käyvien tai sillä uhkailevien valtioiden johtajien suuntaan, rauhantyö kuuluu kaikille. Se alkaa minusta itsestäni, siitä miten kohtelen läheisiä, miten kohtaan muukalaisen, miten suhtaudun niihin, joiden kanssa olen eri mieltä. Se alkaa siitä, etten halua toimia vihapuheen ja viholliskuvien maaperänä.

Rauhanrakentaminen ei ole kristityn elämässä vain sivupolku, vaan tie, jolla seurata Kristusta, sillä ”Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.” (Matt. 5:9)

Kaisamari Hintikka
Espoon hiippakunnan piispa

Ekumeenista vastuuviikkoa vietetään 22.–29. lokakuuta 2023 teemalla Pyhä rauha – kristityt rauhan rakentajina.

2023-10-02 16:04:00.0