Johannes-passio soi kiihkeästi palmusunnuntaina Mäntsälän kirkossa

Mäntsälän kirkon alttarin viereisiltä seiniltä poimittu risti, lintu ja lammas.

Mäntsälän kirkossa toista kertaa esitettävä J. S. Bachin Johannes-passio soi dramaattisesti ja kiihkeärytmisesti palmusunnuntaina 24.3.2024 klo 16. Teoksen esittää Mäntsälän seurakunnan Oratoriokuoro yhteistyössä Vokaaliyhtye Incanton ja Kamariorkesteri Refugium musicumin kanssa.

”Johannes-passio kertoo Jeesuksen kärsimystiestä evankelista Johanneksen mukaan. Passion kuluessa Jeesus vangitaan, häntä kuulustellaan ja hänet ristiinnaulitaan ja haudataan”, musiikkitieteilijä Topi Linjama kuvailee.

”Bach kuvaa tätä kaikkea tunnevoimaisella musiikilla. Hän johdattelee kuulijan luottamuksen, ahdistuksen, vihan, surun ja monen muun tunnetilan läpi.”

Jukka Jokitalo johtaa konsertin. Rooleissa laulavat Eero Hartikainen evankelistana, Kalle Virta Jeesuksena ja Toni Hintsala Pilatuksena. Muita solisteja ovat Minna Blom, Enni Pöykkö sekä Natalia Vinogradova. Kuoro tulkitsee juutalaisten repliikit sekä kauniit koraalit.

Noin kaksi tuntia kestävään konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10 euroa.

Topi Linjaman mukaan passiot ovat hengellisiä oopperoita, joista puuttuu näyttämötoiminta. Ne olivat suosiossa protestanttisen Saksan alueella 1700-luvun alussa.

”Osa tuon ajan passioista oli lähinnä hengellistä viihdettä, mutta Bachin passiot olivat kirkon käyttömusiikkia. Hänen kahdesta säilyneestä passiostaan Johannes-passio on varhaisempi, dramaattisempi, impulsiivisempi ja lyhyempi.”

Tulevana pitkäperjantaina tulee kuluneeksi 300 vuotta siitä, kun teos esitettiin ensimmäisen kerran. Ensiesitys tapahtui Leipzigin Pyhän Nikolauksen kirkossa pitkäperjantaina vuonna 1724.

Lämpimästi tervetuloa konserttiin!

2024-01-31 14:01:00.0