Pääsiäinen 2024 Mäntsälän seurakunnassa

Keltaisia narsisseja kasvamassa.

Hiljainen viikko

Ahti-ilta ma 25.3. klo 18 kirkossa. Ahti-illan toimittavat kehitysvammaistyön papit Elina Jokipaltio ja Sanna Ylä-Jussila sekä kanttori Enni Pöykkö. Illassa käytetään selkokieltä.

Ahti-ilta ti 26.3. klo 18 kirkossa. Ahti-illan toimittavat kirkkoherra Tarja Meijer, kanttori Mirjam Odé sekä Anna Pekkala, laulu.

Ahti-ilta ke 27.3. klo 18 kirkossa. Ahti-illan toimittavat pappi Juha Ijäs ja kanttori Johanna Linna.

Ahti tulee latinan kielen sanasta actus ja tarkoittaa näytöstä tai osaa. Keskiajalla se tarkoitti ennen kaikkea kärsimysnäytelmien osaa. Luterilaisissa kirkoissa on koottu evankeliumeista yhtenäinen esitys Jeesuksen kärsimystien vaiheista. Nämä vaiheet on jaettu kuuteen osaan eli ahtiin. Hiljaisen viikon jumalanpalveluksissa maanantaista keskiviikkoon käytetään näitä ahtitekstejä. Siitä tulee nimitys ahti-ilta.

Lasten pääsiäishartaudet ma 25.3. klo 9.15 ja klo 10 kirkossa.

Hiljaisella viikolla 25.–31.3. perhekerhot, päiväkerhot ja Junior Afterschoolit ovat tauolla Toukkapiiriä lukuun ottamatta.

Kiirastorstai 28.3.

Kiirastorstain messu 28.3. klo 19 kirkossa ja suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalla. Katso messu täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.  Messun toimittaa ja saarnaa Niko-Pekka Ovaskainen, avustavana pappina Juha Ijäs, musiikissa kanttori Johanna Linna ja Kirkkokuoro.

Pitkäperjantai 29.3.

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus 29.3. klo 10 kirkossa ja suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalla. Katso sanajumalanpalvelus täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Jumalanpalveluksen toimittaa Riikka Pajunen, saarna Juha Ijäs, musiikissa Johanna Linna ja Kirkkokuoro.

Pääsiäisyö 30.–31.3.

Pääsiäisyön messu la 30.3. klo 23 kirkossa. Pääsiäisyön messu alkaa ristikulkueella, joka lähtee liikkeelle hautausmaan portilta klo 22.55. Messun toimittaa Tarja Meijer, avustavana pappina Juha Ijäs. Saarnana monologi, jonka esittää kirkkoteatteriohjaaja Jouni Laine. Musiikista vastaa Pekka Itkonen yhdessä soittajien kanssa. Messun jälkeen tarjolla on pientä yöpalaa.

1. pääsiäispäivä 31.3.

Pääsiäisaamun messu su 31.3. klo 10 kirkossa ja suorana lähetyksenä seurakunnan YouTube-kanavalla. Katso messu täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Messun toimittaa Riikka Pajunen, avustavana pappina on Niko-Pekka Ovaskainen, musiikissa Johanna Linna ja Kirkkokuoro.

2. pääsiäispäivä 1.4.

2. pääsiäispäivän messu ma 1.4. klo 10 kirkossa. Messun toimittaa ja saarnaa Niko-Pekka Ovaskainen,  avustavana pappina on Tarja Meijer ja musiikissa Johanna Linna.

Valo voittaa pimeyden

Pääsiäinen on äärimmäisyyksien aikaa. Kolmessa päivässä kuljetaan synkimmästä surusta ja toivottomuudesta pakahduttavan suureen iloon ja riemuun. Matka pitkäperjantaista pääsiäisaamuun on matka pimeydestä valoon, toivottomuudesta toivoon, kuolemasta elämään.

Pääsiäisen sanoma on niin valtava, että mitkään sanat eivät tunnu taipuvan kuvaamaan sen merkitystä. Pitkäperjantaina, Jeesuksen kärsimyksen äärellä ja ristin juurella eivät vain sanat hiljene, vaan aikakin pysähtyy. Kuvat ja musiikki tavoittavat ja välittävät jotakin siitä, mihin sanat eivät yllä. Passiot johdattavat hyvin juuri pitkäperjantain mielenmaisemiin.

Tärkeintä ei ole kuitenkaan se, miten hyvin pystyn eläytymään Jeesuksen kärsimykseen. Tärkeintä on se, että Jumala jakaa ja kokee ihmisen kärsimykset, tietää ja tuntee mitä on tulla hylätyksi, petetyksi, mitä on pelätä, kärsiä ja menettää toivonsa. Tämän hän voi tehdä, koska on itsekin syntynyt ihmiseksi, elänyt ihmisen elämän, kärsinyt ja kuollut ihmisten käsissä Pitkäperjantain ristillä.

Pääsiäisaamun riemua on ehkä vieläkin vaikeampi kuvata sanoin. Tyhjän haudan herättämän ihmetyksen ja riemun tavoittavat parhaiten ne, jotka ovat sen kokeneet. Uuden testamentin evankeliumeissa on monia kertomuksia siitä, miten Jeesuksen ystävät ja oppilaat tapaavat rakkaansa, jonka ovat uskoneet menettäneensä. He eivät ensin surun ja hämmennyksen keskellä voi käsittää, kenet tapaavat. Miten hämmennys muuttuu jälleennäkemisen riemuksi, miten epäilys tuntemiseksi.

Pääsiäinen sanomaa ei pysty tavoittamaan järjellä, eikä sitä voi todentaa tämän maailman mittareilla. Pääsiäisenä mahdoton tulee mahdolliseksi ja ymmärrykselle käsittämätön on totta. Pääsiäisaamun todellisuus muuttaa kaiken.

Kristus on voittanut kuoleman. Valo on voittanut pimeyden, kuolemaa ei enää ole, vaan elämä sanoo viimeisen sanan.

Riemullista pääsiäistä, ylösnousemuksen juhlaa!

- piispa Kaisamari Hintikka -

2024-03-11 15:11:00.0