Pyhäinpäivän tapahtumia Mäntsälän seurakunnassa

Enkeli pitää käsissään lintua, joka on lähdössä lentoon.

Pyhäinpäivänä 6.11. muistamme poisnukkuneita läheisiämme. Kuolleiden muistele­misen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta. Pyhäinpäivää voi viettää Mäntsälän seurakunnassa myös osallistumalla pyhäinpäivän aattokonserttiin sekä pyhäinpäivän messuun ja illan muistojuhlaan.

Pyhäinpäivän aattokonsertti

Perjantaina 5.11. klo 18 Mäntsälän kirkossa kuullaan G. F. Händelin Messias. Teoksen esittävät Mäntsälän seurakunnan Oratoriokuoro, kamariorkesteri Refugium musicum, Vokaaliyhtye Incanto, kapellimestari Jukka Jokitalo, harjoituspianisti Toni Hintsa sekä Oratoriokuoron valmennuksesta vastaava Mirjam Odé. Solisteina sopraanot Minna Blom, Heini Grefberg ja Enni Pöykkö, mezzosopraano Natalia Vinogradova, tenorit Ville Kinnunen ja Petri Pöyhönen, basso Timo Vesterinen ja baritoni Kalle Virta. Konsertin kesto on noin 1,5 tuntia, ja teoksesta esitetään valikoidut osat. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 euroa.

Pyhäinpäivä

Pyhäinpäivän messua vietetään lauantaina 6.11. klo 10 Mäntsälän kirkossa. Messun toteuttavat liturgi Riikka Näätänen, avustava pappi Tarja Meijer, kanttori Johanna Linna sekä Kirkkokuoro.

Pyhäinpäivän muistojuhlaa vietetään lauantaina 6.11. klo 18 Mäntsälän kirkossa. Juhlassa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen. Mukana juhlassa ovat papit Mikko Seppälä, Teemu Saarinen, Jussi Hokkanen, Tarja Meijer, kanttori Johanna Linna ja Kirkkokuoro sekä seurakuntamestari Miika Haukijärvi.

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

2021-11-01 16:12:00.0