Päivystäjäksi Kirkon keskusteluavun Palvelevaan puhelimeen tai Palvelevaan chatiin?

Käsi, joka pitelee pientä lappua, jossa lukee

Valtakunnalliseen Kirkon keskusteluapuun tarvitaan lisää vapaaehtoisia päivystäjiä. Palvelevassa puhelimessa käydään vuosittain yli 50 000 ja Palvelevassa chatissa yli 5 000 keskustelua. Kirkon keskusteluavun päivystäjä on lähimmäinen, joka ottaa toisen vakavasti, kuuntelee ja koettaa ymmärtää yhteydenottajaa, olivatpa hänen kysymyksensä millaisia tahansa.

Päivystäjäksi hakeutuvat käyvät peruskoulutuksen, joka kestää noin 30 tuntia sekä harjoittelun ja haastattelun koulutusjakson jälkeen.

Helmikuussa alkaa uusi peruskoulutus, joka perehdyttää tehtävässä toimimiseen ja ihmisen kohtaamiseen. Koulutus auttaa löytämään oman tavan toimia toisen ihmisen tukena. Koulutus on mahdollista suorittaa paikkakunnasta riippuen osittain kasvokkain ja osittain virtuaalisesti tai kokonaan virtuaalisesti. Jokaisen koulutukseen hakevan kanssa käydään keskustelu vapaaehtoistyön sisällöistä ja oman elämäntilanteen sopivuudesta tulevaan tehtävään. Keskustelut ovat nimettömiä sekä asiakkaan että päivystäjän osalta. Tehtävästä ei makseta palkkiota.

Päivystäjän tehtävään ei ole varsinaisia ammatillisia tai koulutuksellisia pätevyysvaatimuksia, vaan koulutus- ja ammattitaustat voivat olla hyvinkin erilaisia. Päivystäjälle riittävät tavallisen ihmisen taidot ja halu kehittyä kuuntelijana. Oman elämän tulee olla tasapainossa.

”Päivystäjän tehtävässä tärkeintä on kyky empaattiseen kohtaamiseen ja rinnalla kulkemiseen. Koulutuksilla ja yhteisillä keskusteluilla löydämme itsestämme omannäköisen auttajan”, Kirkon keskusteluavun koordinaattori Minna Kotajärvi kertoo.

Kiinnostuitko?

Peruskurssille ilmoittaudutaan 14.1.2022 mennessä. Tarkempia tietoja tehtävästä saat ottamalla yhteyttä Kirkon keskusteluavun koordinaattori Minna Kotajärveen sähköpostitse minna.kotajarvi@evl.fi tai soittamalla p 040 7293 807.

2021-11-08 10:54:00.0