Vuoden 2022 Ekopaasto kutsuu metsään

Poika metsässä

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon luotsaama Ekopaasto-kampanja käynnistyy tänään tuhkakeskiviikkona 2.3.2022. Kampanja on käynnissä seitsemän viikon ajan ja päättyy pääsiäislauantaina 16.4.2022. Kampanja järjestetään jo yhdettätoista kertaa. Kampanjan taustalla on syvä huoli luonnosta ja ilmastonmuutoksesta ja halu suojella luontoa omia elämäntapoja ja valintoja kohtuullistamalla.

Kampanjan avulla innostetaan suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon kestävän kehityksen huomioivalla elämäntavalla. Kampanja rohkaisee kohtuuteen ja vastuullisuuteen. Tarkoituksena on vahvistaa ihmisten luontosuhdetta tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta. Vuoden 2022 Ekopaaston teemana on metsä. Monella suomalaisella on luonteva suhde metsään: se voi olla talouden turvaaja, luontokohde tai ruoka-aitta – siellä marjastetaan, sienestetään ja metsästetään. Jokamiehen oikeudet otetaan itsestäänselvyytenä. Viimeistään korona-aika vei suomalaiset metsään, ja moni löysi metsästä turvaa. Ekopaaston aikana tarkastellaan suomalaisten metsäsuhdetta ja metsää hiljentymisen paikkana ja pyhiinvaelluksen kohteena. Kampanja nostaa keskusteluun myös ilmastonmuutoksen, luonnon monimuotoisuuden ja ihmisen roolin luomakunnan jäsenenä.

Muutos omassa arjessa, toisenlaisen elämän kokeilu

Ekopaasto sai alkunsa vuonna 2012 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ympäristökeskuksen yhteisestä ideasta. ”Tämä on ollut alusta alkaen kirkon ja monen muun toimijan yhteinen hanke”, kertoo Ekopaaston ”isä” ja alullepanija, Ilkka Sipiläinen, Kirkkohallituksen ympäristöasioiden ja kestävä kehityksen johtava asiantuntija. ”Ekopaasto liittyy vahvasti kristilliseen perinteeseen: siinä muutetaan omaa arkea ja kokeillaan toisenlaista elämää. Muutetaan sitä niin, että sillä on vaikutusta ilmastonmuutoksen hillintään.”

”Ekopaasto vaikuttaa suoraan omaan itseen ja läheisiin. Mutta vaikutus ei pysähdy siihen. Tähtäyspisteenä ei ole oma napa ja sen ympärys, vaan päinvastoin katseen nostaminen ylös ja sen suuntaaminen laajemmalle. Tähän liittyy ehkä suurin väärinkäsitys paastosta. Paasto ei ole vain sisäänpäin kääntymistä, vaan oman itsen tutkiminen saa katsomaan Jumalaa, muita ihmisiä ja luomakuntaa. Siihen Ekopaasto on oiva tapa.”

Lue Ilkka Sipiläisen blogi Ekopaasto-sivustolta. Ekopaasto - uuden etsintää ja iloon johtavaa luopumista -Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Paastomatka hiljentymiseen ja hengellisyyteen

Ekopaasto-kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa, ja sen tarkoitus on tarjota kokemuksellisuutta ja hiljentymistä sekä käytännön osallistumisvinkkejä. Kampanjaan osallistuvat tahot voivat jakaa näitä oman toiminnan kautta.

Metsästä usein rauhaa hakeva Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen kertoo, että metsässä oma elämä asettuu mittasuhteisiin: ”Tiedämme, että luonto kärsii monin tavoin elämäntavastamme. Meidän tehtävänämme on suojella ja varjella sitä. Paasto on matka, joka kutsuu meitä mielenmuutokseen, ja myös muuttamaan elämäntapojamme. Pääsiäiseen johdatteleva paastomatka on samalla polku kohti kokonaisvaltaista hengellisyyttä.”

Katso piispa Mari Leppäsen video ja muita Ekopaasto-videoita. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Haastekampanja kutsuu jakamaan kokemuksia metsästä

Kampanjan idea metsän kutsusta tekemään eri asioita syntyi yhdessä kumppaneiden ja seurakuntien edustajien kanssa, ja useat organisaatiot ja tahot osallistuvat Ekopaastoon some-päivityksiä jakamalla. Osana Ekopaasto-kampanjaa kutsutaan kaikki mukaan kertomaan omasta metsäsuhteestaan eri sosiaalisen median kanavilla aihetunnisteilla #ekopaasto ja #minunmetsäni.

Ekopaaston yhteistyökumppanit vuonna 2022 ovat Finlandsvenska scouter (FISSC), Finska Missionssällskapet (FMS​), Hiljaisuuden ystävät ry. ​Martat, Marthaförbundet​, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen partiolaiset​, Suomen ympäristökeskus SYKE ​sekä metsän kestävään käyttöön liittyviä asiantuntijapalveluita tarjoava Tapio. Yhteistyökumppaneiden edustajat ovat bloganneet mietteitään omasta metsäsuhteestaan ja metsän merkityksestä heille.

”Marttojen tavoitteena on tehdä kestävästä arjesta valtavirtaa, ja kestävällä tavalla toimimisesta helppoa. Kestävää hyvinvointia edistetään käsi kädessä ilmastonmuutoksen hillinnän ja luonnon monimuotoisuuden suojelun kanssa. Martat pyrkivät kohti kohtuullisuutta, ja tämä yhdistää marttojen ja ekopaaston tavoitteita. Kohtuullisuus on avainasemassa myös metsien kannalta. Tällä hetkellä luonnonvarojen ylikulutus aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä, ja esimerkiksi suomalaisten metsien monimuotoisuus heikkenee metsien laajasta pinta-alasta huolimatta”, Marttojen ilmasto- ja ympäristöasioista vastaava kehittämispäällikkö Salka Orivuori kirjoittaa blogissaan.

Lue Salka Orivuoren blogiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

”Tutkimuksen mukaan metsä ei avohakkuun jäljiltä palaudu samanlaisena enää koskaan, vaan sen kasviyhteisö ja sitä myöten varmasti myös maaperän ja puiden pienet asukkaat muuttuvat toisenlaisiksi. Vanha metsä on siis oikeastaan uusiutumaton luonnonvara”, Suomen ympäristökeskuksen projektipäällikkö Saija Kuusela kirjoittaa blogissaan.

Lue Saija Kuuselan blogi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

”Luontokato metsissämme jatkuu. Isoin osa uhanalaisista lajeista asuu ensisijaisesti metsissä ja suurin uhanalaisuuden syy on metsätalouden aiheuttamat muutokset. Meidän on saatava luontokato loppumaan. Tarvitaan enemmän luontotekoja. Jaamme yhteisen tulevaisuuden metsiemme kanssa.”

Lue Suomen luonnonsuojeluliiton suojeluasiantuntija Paloma Hannosen blogi Ekopaasto-sivuilta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-03-02 12:13:00.0