Pyhäinpäivä la 5.11. Mäntsälän seurakunnassa

Enkeli vapauttaa linnun kynttilän valossa.

Pyhäinpäivä on hiljainen ja harras kirkkopyhä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Kuolleiden muistelemisen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta.

Mäntsälän kirkko on auki koko päivän ajan lauantaina 5.11. klo 10–19. Hautausmaalta löytyy puolestaan pappeja jakamassa kuumaa mehua kävijöille. Papin kanssa voi halutessaan pysähtyä juttelemaan mistä tahansa aiheesta.

Vietä pyhäinpäivää kanssamme:

Kuvataiteilija Mervi Revon Toinen todellisuus -taidenäyttely pe 4.11. klo 17–20, la 5.11. klo 11.30–17.30 ja klo 19–20 sekä su 6.11. klo 11.30–15 kirkon huoltorakennuksella. Taidenäyttely käsittelee surua ja menetystä taiteen keinoin. Näyttelyyn on ilmainen sisäänpääsy ja vapaaehtoinen lahjoitusmahdollisuus ukrainalaisten hyväksi. Lue lisää täältä.

Pyhäinpäivän messu la 5.11. klo 10 kirkossa. Messun toimittavat liturgi Iida Pietala, avustava pappi Tarja Meijer sekä kanttori Johanna Linna ja Kirkkokuoro. Messuun voi osallistua myös etänä seurakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pyhäinpäivän muistojuhla la 5.11. klo 18 kirkossa. Juhlassa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakunnan jäsenten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen. Lisäksi kuullaan musiikkia ja muistopuhe.

Mäntsälän seurakunta toivottaa lempeää ja kaunista pyhäinpäivää!

Hän viime matkallensa tänään lähti.
Hän kulki hiljaa yli ulapan.
Nyt loista lohdutusta, kirkas tähti,
jää ylle kaukaisimman sataman.

Ja meri, hellyytesi tänään anna.
Suo lempeästi tuulen kuljettaa
ja vene kolhiintunut kotiin kanna,
ja ranta, tervehdi nyt saapujaa.

Oi suuri Luoja, joka muistaa lastaan,
en itse pääse häntä soutamaan.
Suo hyvän enkelisi tulla vastaan
nyt hänet taivaan kotiin noutamaan.

Anna-Mari Kaskinen

2022-10-20 14:59:00.0