Yhteisvastuukeräys alkaa 7.2.2021

Yhteisvastuukeräyksen kuva ikäihmisestä

Suomessa vanhusten köyhyys ja pienituloisuus näyttäytyy eri tavoin eri puolilla maata. Sen taustalla on monenlaisia syitä, joten ilmiöön voidaan vaikuttaa myös monin eri keinoin.

Yhteisvastuukeräyksen kotimaisina valtakunnallisina kumppaneina ovat Kirkon diakoniarahasto sekä Seurakuntaopiston kokoama kansanopistoverkko. Diakoniarahasto kohdentaa Yhteisvastuuvarat kokonaisvaltaiseen avustustoimintaan yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa. Heikoimmassa asemassa olevia ikäihmisiä autetaan taloudellisen ahdingon
korjaamisessa ja elämänlaadun kohentamisessa.

Seurakuntaopisto kokoaa valtakunnallisen kansanopistoverkoston, joka tulee toteuttamaan ikäihmisille maksuttomia taloudenhallinnan koulutuksia sekä digitaitojen valmennusta vuodesta 2022 alkaen.

Yhteisvastuukeräyksen seurakunnan oma osuus 20 % kohdennetaan mäntsäläläisten ikäihmisten talousavustuksiin ja virkistystoiminnan mahdollistamiseen. Maailman katastrofialueilla Yhteisvastuukeräyksen 2021 tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista monialaisesti Yhteisvastuun kansainvälisen kumppanin, Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston, työllä. Kansainvälisen diakonian esimerkkikohdemaana on Uganda.

2021-01-21 11:32:00.0